Sirenia The Enigma Of Life

Nuclear Blast Records

Sirenia

Met het vorige album ‘The 13th Floor’ heeft Sirenia definitief gekozen voor een lichter, toegankelijker geluid. Waar de begin periode melancholisch en veel technische gitaren met grunts bevatte, is op dit album zangeres Ailyn met haar zoete stem de blikvanger.

Opener ‘The End Of It All’ vervult de verwachtingen en staat bol van de violen, stevige gitaren en laat alle ruimte voor deze zangeres om de aandacht vast te houden. Dat lukt bovenal door de afwisseling van instrumenten en catchy melodie, die raakvlakken heeft met Nightwish. Toch is het verleden niet vergeten door de grunts die hier en daar terug komen, waardoor de single minder hitgevoelig is. Met haar helder stemgeluid past Ailyn naadloos bij de succesformule van bombastische gothic metal. De koren blijven imponeren en de vingervlugge solo’s zoals op ‘Fallen Angel’ smaken naar meer. ‘This Darkness’ bewijst dat de band het zichzelf niet makkelijk maakt en voor een zwaardere, rauwere aanpakt kiest. Zeker een uitschieter op dit degelijke album.‘The Twilight In Your Eyes’ heeft als prachtige climax de harmonie tussen koren, gitaren en de uithaal van Ailyn. De nummers steken stuk voor stuk goed in elkaar, en daarmee levert Sirenia zeker kwaliteit af. De vraag is of de zoete, zachte stem van Ailyn het hele album kan blijven boeien. Dit heeft alles te maken met het overvolle genre, waar het steeds lastiger wordt om vernieuwend te blijven. ‘A Seaside Serenade’ is vooral boeiend door de gitaren en de prachtige koren. Een filmisch nummer wat tot de verbeelding spreekt. Voor fans is dit album zeker een aanrader, met name ‘ The Enigma Of Life’  is een mooie afsluiter, ingetogen en wederom een prachtige melodie.

In vergelijking met zijn voorganger een album wat de lijn der verwachting wel volgt en na meerdere luisterbeurten meer begint te groeien. Het is wel bewezen dat de nu stabiel formatie wel degelijk elementen toevoegt en in ontwikkeling blijft. (Silvia Deurwaarder )

7.5/10

01. The End Of It All

02. Fallen Angel