Sick Of It All Nonstop

Sick Of It All

De New Yorkse hardcore band Sick Of It All werd in 1986 opgericht door de broers Lou (zang) en Pete (gitaar) Koller en wordt gezien als een van de pioniers gezien van de NYHC (New York Hardcore). Sinds het debuutalbum ‘Blood, Sweat & No Tears’ dat in 1989 uitkwam heeft de band diversen hardcore knallers uitgebracht, zoals het ‘Scratch the Surface ‘album uit 1994 waarmee de band uiteindelijk doorbrak. De jaren die volgende kenden enkele ups en downs. Afgelopen jaar bracht de band alweer hun negende studio album uit, getiteld ‘Based On A True Story’ waarmee Sick Of It All naar hun roots terugkeerde.

De band viert dit jaar hun vijfentwintigste verjaardag, reden genoeg voor een feestje dus. Onlangs toerde de band dan ook door Europa, waarbij de heren een groot aantal klassiekers ten gehore bracht uit de beginperiode van de band. Tevens trakteert de band ons ook op een nieuw album, voorzien van een twintig tracks (waarom het er geen vijfentwintig zijn is mij eigenlijk een raadsel), die de band speciaal voor deze gelegenheid opnieuw heeft opgenomen. Het album heeft de toepasselijke titel ‘Nonstop’ meegekregen, want de band toert immers al vijfentwintig jaar onagergebroken over de hele wereld en er werden ook nog eens zo’n tien studio albums uitgebracht.

Zoals eerder gemeld staat het album vol met een twintigtal songs, voornamelijk uit de begin periode van de band. De songs werden onder leiding van Tue Madsen (The Haunted, Heaven Shall Burn, Dark Tranquillity) opgenomen, waardoor de songs een modern en krachtig geluid hebben meegekregen. Dit in tegenstelling tot de originele versies van de oudere albums als ‘Blood, Sweat And Tears’ (1989), ‘Just Look Around‘ (1992) en ‘Scratch the Surface’ (1994) die een wat magere productie kennen en die anno 2011 wat gedateerd overkomen. Verder heeft de band niet veel aan de arrangementen veranderd, en is men dicht bij het origineel gebleven. Nummers als “Scratch The Surface”, “Sanctuary”, “Just Look Around”, ”Friends Like You” en het afsluitende “Built To Last” staan echter nog altijd als een huis. Wat wel opvalt is dat de songs niet in chronologische volgorde staan, en misschien had de band er toch vijf nummers aan moeten plakken van hun meest recente albums.

Al met al weet de band hun vijfentwintig jarig jubileum op een mooie manier te vieren, al zijn er wel wat kanttekeningen aan deze release. Voor de nieuwere fans van de band is het echter wel een mooie gelegenheid om ook wat oud materiaal in huis te halen zonder al te diep in de buidel te hoeven tasten.

01. Clobberin’ Time
02. Injustice System!
03. Sanctuary