Shining VII: Född Förlorare

Spinefarm Records

Shining

Na twee jaar wachten is hij er dan eindelijk! De nieuwe Shining plaat is uitgekomen. Na de nodige vertragingen dan tenminste door wat gedoe met de studio. Shining staat over het algemeen bekend als een band waar je, of van houdt, of een hekel aan hebt. De teksten zijn duister, gaan over wanhoop en zelf-destructie, wat extra versterkt wordt door de muziek. De zang is over het algemeen helder en relatief duidelijk, maar door de vele emoties en uitspattingen soms moeilijk te bevatten. En live gaat het er ook nogal “zwaar” aan toe, zoals de openlijke automutilatie die zanger Kvarforth nogal vaak tentoonstelt, evenals zoenen met bandleden of alleen met zijn rug naar het publiek ergens gehurkt whiskey naar binnen lurken. Zoals ik al zei, je moet er van houden. En ja, ik vind sommige dingen ook niet altijd even tof (zoals dat hij een keer afgevoerd moest worden omdat hij zichzelf te diep had gesneden tijdens een optreden) maar verdomme, wat maken ze toch een verschrikkelijk gave muziek!

Maar nu, de nieuwe plaat! Met een alombekend liedje als opening om toch een duidelijke sfeer neer te zetten begint de plaat met “Förtvivlan, min arvedel”, vrij vertaald als “Wanhoop, mijn erfgoed”, na dit liedje wordt het typisch Shining zoals we gewend waren bij V en VI, goede strakke muziek, goede zang, met zo zijn karakteristieke kreunen, maar ook de rustigere emotionele stukken. Wat wel opvalt is dat ze op deze cd bijna niet meer gebruik maken van de depressieve gesproken stukken in de muziek. Wat ik overigens deze cd ten goede vindt komen. Het volgende nummer, “Tiden läker inga sår” begint met rustig gitaarspel, maar knalt er daarna lekker in. Kvarforth klinkt lekker rauw en de drums zetten er een goed tempo achter. Wat opvallend is aan deze cd, is dat ze gebruik maken van een aantal gast-artiesten, namelijk Chris Almott (Arch Enemy), Erik Danielsson (Watain) en Håkan Hemlin (Nordman), waarvan de laatste meezingt op Tillsammans är vi allt, iets wat in zijn thuisplaats voor nogal wat ophef zorgde gezien het nummer over heroine misbruik gaat, waar Hemlin, zelf blijkbaar ook de nodige ervaring mee heeft. Männikska o’avskyrda människa is het 3e nummer op de plaat, een nummer met een strakke drum, zwaar gitaarspel en Kvarforth die hier mooi in mee gaat met de melodie. Je zou er op sommige momenten bijna op kunnen headbangen. Maar verder is het echt een typisch Shining nummer, wat eigenlijk ook wel over de gehele cd geldt. Maar dan net wat beter. Ik heb de cd in de tussentijd al een keer of 20 gedraaid en hij verveelt me nog steeds geen moment, iets wat ik (helaas) niet zo vaak tegenkom bij veel andere bands. Tillsammans är vi allt, het volgende nummer, begint gelijk al heel rustig en emotioneel met een pianospel, de rest van een het nummer wordt een soort tweespel tussen Kvarforth’s rauwe, boze stem en de bijna verdrietige stem van Hemlin, welke een rustig emotioneel stuk neerzet. Zo wisselen ze elkaar af, met af en toe een langer instrumentaal stuk (met een mooie gitaarsolo ala Shining). I nattens timma gaat verder waar het vorige nummer gebleven was met veruit het rustigste nummer van de cd. Je zou het een soort ballad kunnen noemen, je zou er bijna iets “positiefs” in kunnen voelen, wat iets totaal anders is dan wat we gewend zijn. De cd eindigd met FFF, welke na (wederom) een rustig intro lekker gaat knallen. Wat nieuw is bij dit nummer, is een koor, onder begeleiding van strakke blast-beats, wat verrassend goed uit de was komt.

Ik heb in deze recensie een korte beschrijving van de nummers, met de vernieuwende aspecten gegeven, iedereen die Shining kent weet precies wat ze verder kunnen verwachten.
Dus, als je een fan bent van Shining, kan dit zonder problemen een blinde aankoop worden. Ken je de band nog niet, ga het dan maar heel snel luisteren! Al met al is het een typische Shining cd geworden, met wat oude aspecten weggelaten en wat nieuwe erbij, maar nog steeds met de hoge kwaliteit die we gewoend zijn, het resultaat: een verschrikkelijk gave cd. (Thijs Hofland)

01. Förtvivlan, Min Arvedel
02. Tiden Läker Inga Sår
03. Männikska O’avskyrda Människa