Saxon Call to Arms

UDR / Militia Guard Music

Saxon

De Britse heavy metalband Saxon timmert al heel wat jaren aan de weg. De NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) band werd immers in 1976 opgericht door zanger Biff Byford, gitaristen Paul Quinn en Graham Oliver, bassist Steve Dawson en drummer Pete Gill. Door de jaren heen kende de band verschillende bezettingen, hoewel zanger Biff Byford en gitarist Paul Quinn steeds actief aanwezig bleven binnen de band. Ondanks dat de band enkele mindere jaren kende, lijkt de band de afgelopen jaren weer in de lift te zitten. Het voorgaande album ‘Into The Labyrinth’ (2009) kon op lovende kritieken rekenen van zowel de pers als ook de fans. Ook werd er uitgebreid getourd ter promotie van het album. Inmiddels heeft de band de opvolger ‘Call to Arms’ alweer klaar, nummer negentien, welke via UDR / Militia Guard Music uit zal komen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het album op 23 mei zou verschijnen, echter op de website van de band was afgelopen week te lezen dat de release twee weken is uitgesteld tot medio juni.

Het album opent met het sterke “Hammer Of The Gods”. De song gaat van start met een furieuze riff waarna de heer Byford invalt. Verder is de song voorzien van de nodige dosis power, energie en zeer degelijk solowerk van gitaristen Paul Quinn en Doug Scarratt. De band klinkt als herboren en zeer herkenbaar. Wat dan ook snel duidelijk wordt, is dat de band terug is naar zijn roots, maar dan wel met een modern geluid. Het volgende “Back In ‘79“ is een nostalgische song, voorzien van slepend gitaarwerk, en mede door het goed in het gehoor liggende refrein zal deze track het live waarschijnlijk zeer goed doen. Ook nummers als “Surviving Against The Odds”, “Chasing The Bullet”, “Afterburner” zijn echte Saxon nummers voorzien van krachtige riffs, uptempo gitaarwerk en de charismatische zang van frontman Biff Byford. “Mists Of Avalon” is een melodieuze track die het verhaal vertelt over de mythe van Excalibur, het legendarische zwaard van koning Arthur. Tijdens “When Doomsday Comes” wordt de band bijgestaan door keyboard speler Don Airey (Deep Purple, Rainbow). Het samenspel bevalt mij wel moet ik toegeven, het spel van Don Airey geeft het nummer in ieder geval wat extra nostalgie mee en doet wel wat aan het oudere werk van Deep Purple denken. Deze song zal overigens samen met “No Rest For The Wicked” gebruikt gaan worden voor de soundtrack van de aanstaande film ‘Hybrid Theory’ waarvan de opnames binnenkort van start zullen gaan. Het voorlaatste nummer is dan weer een solide heavy metal song, waarbij e gitaarriffs wat aan Thin Lizzy doen denken. Het album wordt vervolgens afgesloten met een orkestrale versie van “Call To Arms”. De song klinkt dan ook behoorlijk bombastisch, en ik moet toegeven dit bevalt me wel.

Met ‘Call to Arms’ heeft Saxon een zeer degelijk album weten af te leveren waarmee de band terugkeert naar zijn roots van de beginperiode van de band. Fans van het eerste uur zullen deze release dan ook met een gerust gevoel aan kunnen schaffen. Het album zal als normale cd verkrijgbaar zijn, maar zal ook op Vinyl verschijnen als normale LP en als gelimiteerde picture disc. Verder zal er een speciale digipack editie verschijnen met een extra disc waarop tevens de opnames van het legendarische optreden van de band tijdens het Castle Donington festival uit 1980 te vinden zijn. Al met al genoeg om de fan tevreden te stellen dus, of het geld uit de zak te kloppen. Het is maar hoe je het bekijkt.

01. Hammer Of The Gods
02. Back In ‘79
03. Surviving Against The Odds