Sarke Oldarhian

Indie Recordings

Sarke

Twee jaar later, één album verder. De Noorse band Sarke zit niet stil. De samenwerking tussen Darkthrone’s brulboei Nocturno Culto en de slagwerker van Tulus en Khold’s Thomas Berglie geeft de heren klaarblijkelijk genoeg inspiratie om na hun eerste album ‘Vorunah’ nu al de opvolger klaar te hebben liggen. Over ‘Vorunah’ was ik destijds middelmatig enthousiast. De langzamere nummers haalden vaak toch een beetje de kracht uit het album. Is dat op deze nieuwe schijf verbeterd?

“Condemned” opent net zo fijn als “Primitive Killing”. Een rockend deuntje en lekker wegtimmeren dat drumstel. Nocturno Culto heeft weer de lekker raspende stem die we op de eerste plaat ook al hoorden en wederom zijn de vergelijkingen met Motörhead en Celtic Frost niet van de lucht. Net zoals op de vorige plaat wordt het gaspedaal ook losgelaten, om wat meer doom-georienteerde nummers uit te dragen. “Pilgrim of the Occult”, “Passage To Oldarhian”, “Captured” en “Burning of the Monoliths” geven allemaal het slome, logge, doom-gevoel prima weer, voornamelijk door goed gebruik van extra keyboard-effecten. Hier en daar is nog even een versnelling te vinden om niet alles één grote trage rit te maken, net zoals dat op de wat meer up-tempo nummers er nog wel eens even tijd is om pauze te houden. Maar met flinke rockers zoals opener “Condemned”, “Pessimist”, “Flay The Wolf” en “Paradigm Lost” heb je eigenlijk alleen maar zin in meer en sneller.

Het grote verschil met de eerste plaat zit eigenlijk in het feit dat de langzamere nummers wat meer doel en richting lijken te hebben, waardoor het doomy-karakter beter overeind blijft en minder gaat vervelen. Voor de rest is het productioneel gezien allemaal op en top in orde. De liefde voor de oude rockmuziek alsmede heavy metal en het begin van de black metal spreekt er allemaal goed uit, en wordt op een ongedwongen wijze neergezet in een hedendaags jasje, waarbij het speelplezier zo ongeveer je speakers uit komt rollen. Prima plaat weer! (Thomas van Golen)

01. Condemned
02. Pilgrim of the Underground
03. Pessimist