SQY Demon Incite

Panacea Records

SQY

Het Nederlandse SQY timmert alweer heel wat jaartjes aan de weg. Zo werd de band ergens in 1993 opgericht onder de noemer Sequoyah. In 1995 verscheen het eerste album ‘The Rising’. Omdat de bandnaam nogal eens wat spelfouten bevatte werd enkele jaren geleden besloten de naam te veranderen in SQY Rocking Team. Echter met het uitkomen van het meest recente album ‘Demon Incite’ heeft de band de toevoeging Rocking Team ook maar laten vallen waardoor de band nu door het leven gaat als SQY. ‘Demon Incite’ is alweer het zevende album van de band en is daarmee de opvolger van het uit 2006 stammende ‘Top Fuel Tendencies’.

Ook op dit nieuwe album brengt de band ons ronkende hardrock overgoten met een licht eighties rock sausje. Het stevige geluid van voorgaande albums heeft dan ook plaats moeten maken voor een wat meer geavanceerder geluid, waarbij veel aandacht is besteed aan de zangpartijen en songstructuren. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als opener “Hell Yeah!” waarbij de band zelfs meerstemmige vocalen en achtergrond koortjes in de song heeft weten te verwerken. “High Roller“ doet me qua zanglijnen wat aan Volbeat denken, maar dit kan alleen maar als compliment gezien worden. Gelukkig staat humor nog hoog bovenaan het lijstje van de band, zodat we kunnen genieten van een nummer als “Space Chick”. Het volgende “Broken Dreams” is vervolgens een prima rocksong voorzien van een degelijk melancholische twist. Verder bevat het album ook nog de Monster Magnet cover “Unbroken”, waar de band een geheel eigen draai aan het nummer heeft weten te geven. De wat steverige tracks “Over The Edge”, “Liquid Devil” en het afsluitende “Through Hell & Back” doen me dan weer wat denken aan het oudere werk van de band. Het echte harde werk blijkt echter wel verdwenen te zijn, maar doorvoor hebben we wel een zeer smaakvol jaren tachtig getint geluid voor terug gekregen.

Wat betreft de productie van ‘Demon Incite’, deze is uitstekend waarbij het geluid helder, fris en zuiver klinkt. Al met al bewijst SQY nog jaren door te kunnen, en dat ondanks dat de felle, vuige rock ’n roll plaats heeft moeten maken voor een meer gladdere rocksound.

01. Hell Yeah!
02. High Roller
03. 1000 Years