Rwake Rest

Relapse Records

Rwake

Op het hoofdkwartier van Metal-Experience komen tegenwoordig ook de digitale promo`s van Relapse Records binnen. Daar is ondergetekende zeer over te spreken, aangezien dat altijd wel interessante releases oplevert. Zo ook in het geval van het Rwake met ‘Rest’.

Deze heren uit Arkansas spelen voor mijn gevoel typische Amerikaanse muziek. Sludge, met wat doom en experimentel invloeden. Denk hoekje Crowbar. Voor mij ook geen alledaages kost, maar de vijfde plaat van wat als een jam-gezelschap begon is dat dan ook zeker niet. Met op zes nummers 2 intros en vier nummers van tegen en over de 10 minuten zou je dat ook niet verwachten. Wat je wel verwacht zijn zagende repetitieve riffs. Nou, die krijg je dan ook in overschot. Het effect zit hem niet in de dynamiek maar in de herhaling. Ondersteund door 2 zangers, zijnde Neurosis-achtig en Black Metal scream, raak je al snel in een soort trance, waar je pas uitkomt als het album helemaal afgelopen is. Het lekkerste wordt voor het laatst bewaard met “The Culling” en “Was Only A Dream”, waar er juist wel met dynamiek gespeeld wordt. En eerlijk gezegd bekruipt mij daarbij het gevoel dat er wellicht wat meer ingezeten had. Deze nummers laten horen dat je lange nummers met wat meer afwisseling een stuk interessanter kan maken en dat deze band dat ook onder de knie heeft. Hopelijk horen we daar op een volgende plaat meer van. Met de productie is in elk geval niets mis, lekker zompig zoals het hoort in deze stroming. Ik blijf toch nog een beetje achter met een onvoldaan gevoel, of misschien meer een gevoel van een gemiste kans. Als deze band op de vibe van de laatste nummers door gaat kan de volgende plaat een echte topper worden! (Koos van Marle)

70/100

01. Souls of the Sky
02. It Was Beautiful but Now It's Sour