Riot Immortal Soul

Steamhammer / SPV

Riot

Op 31 oktober is het nieuwe album van de Amerikaanse heavy metal band Riot uitgekomen via Steamhammer / SPV records. Het inmiddels veertiende studio album van de band en heeft de titel ‘Immortal Soul’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2006 stammende ‘Army of One’. Riot werd halverwege de jaren zeventig opgericht door gitarist Mark Reale, en de hoogtepunten van de band lagen in de jaren tachtig met als uitschieter het ‘Fire Down Under’ album dat in 1981 verscheen. De jaren die hierop volgende waren nog wel succesvol, maar Riot heeft nooit echt door kunnen breken bij het grote publiek. Misschien heeft dit wel te maken met de vele bezettingswijzingen die de band door de jaren heen beleefde. Op ‘Immortal Soul’ vinden we in ieder geval de volledige line-up ten tijde van het ‘Thundersteel’ (1988) album terug, waarbij gitarist Mark Reale wordt bijgestaan door zanger Tony Moore, Bassist Don Van Stavern, en drummer Bobby Jarzombek (Arch/Matheos, Demons & Wizards,Halford), aangevuld met gitarist Mike Flyntz.

Riot timmert inmiddels al zo’n vijfendertig jaar aan de weg, we kunnen dus wel stellen dat we hier te maken hebben met een stel oude rotten uit het vak en dat is natuurlijk af te horen aan de kwaliteit van de songs. Luister maar eens naar opener “Riot”, dat mijn inziens een van de betere songs van het album is. De song is opgebouwd uit mooie melodielijnen en voorzien van sterke riffs, krachtig drumwerk en schitterende gitaarsolo’s. Waar ik echter het meest over te spreken ben zijn de uitmuntende zangpartijen van zanger Tony Moore die overigens ook al op de albums Thundersteel (1988) en The Privilege of Power (1990) te horen was. Ook tijdens het krachtige, uptempo “Still Your Man” is het Tony die mij weet te overtuigen van zijn grote klasse. ‘Wings Are For Angels‘ is de eerste single van het album en opnieuw weet de band te vlammen, luister maar eens naar de twinsolo’s van Mark Reale en Mike Flyntz en het drumwerk van Bobby Jarzombek. Verder kennen de nummers op het album voldoende afwisseling, maar ook het gitaarwerk van beide gitaristen is van grote klasse zoals halverwege “Sins Of The Father”. Wat tevens opvalt is het grote spelplezier en enthousiasme waarmee de nummers gebracht worden. Ook muzikaal zitten de nummers goed in elkaar, voorzien van een logische opbouw en pakkende refreinen.

Al met al heeft Riot met ‘Immortal Soul’ een zeer sterk album uitgebracht waarmee de naam van de band weer op de metalen kaart staat. Riot heeft met deze release dan ook een grote comeback gemaakt, met een van de beste line-ups die de band ooit kende. Fans van krachtige, Amerikaanse powermetal moeten deze schijf zeker eens beluisteren, maar ook fans van bands als Vicious Rumors, of van het oudere werk van Iron Maiden. Helaas heeft de band de geplande Europese tour in het voorprogramma van Hammerfall af moeten zeggen, want ik had de band graag aan het werk gezien.

01. Riot
02. Still Your Man
03. Crawling