Rev 16:8 Ashlands

AFM Records

Rev 16:8

"The fourth angel poured his bowl on the sun, which then was allowed to burn people with fire". Altijd leuk zulke bijbel teksten. Het Zweedse Rev 16:8 ontleent er zelfs hun naam aan, na eerst door het leven te zijn gegaan als Bloodshed en Scythe. De band leent onder hun nieuwe moniker meer richting black metal, dan de black/death combinatie die onder Bloodshed werd gemaakt. En hoewel het eerste album ‘Grand Tidal Wave’ niet bekent is, smaakt ‘Ashlands’ absoluut naar meer. Opgenomen in de Necromorbus Studio en afgemaakt in de Creeper Studios in Stockholm, laat dit schijfje 40 minuten kwalitatief hoogstaande black metal horen in een modern jasje.

Opener “Agenda” begint al met een spookachtig riffje waar we weldra militant doorstomende drums bij krijgen. De Zweden laten meteen horen uit welk hout hier de albums gesneden worden. Wat duidelijk opvalt is dat de band graag houdt van een goede productie, want verwacht hier geen ijskoude en iele productie, maar een welhaast warme dikte. Dit komt echter de muziek uitermate ten goede. Voornamelijk omdat de gitaren goed in de mix staan en het riffwerk uitermate sterk is. Niettemin durven de heren ook hier en daar tempo terug te nemen en een meer dreigender en slepende houding aan te nemen, wat in de verte doet denken aan Imperium Dekadenz. Echter is het devies voornamelijk doorrossen, wat ook in het titelnummer veelvuldig gebeurt. Ook “Blackline Sundown” rost alles vierkant aan gort. Zanger Talon gromt, krijst en knauwt het nummer aan elkaar, en doet daar af en toe wel denken aan Mortuus van Funeral Mist, hoewel laatstgenoemde nog wel een beduidend veelzijdigere zanger is. “A Study of Patterns and Habits” is een instrumentele track gevuld met kalm gitaargetokkel met veel echo eroverheen. “The Chase” is een stevig nummer met meer een rock-basis dan duidelijk geschroeid op de metalleest, maar dit is puur qua ritme-gebruik en niet qua gevoel. Om te laten zien dat ze toch wel van het hardere werk houden beukt “Serenade” de luisteraar daarna even goed murw. Zeker op de snellere stukken doet de band vaak denken aan het Italiaanse Fides Inversa, wat allesbehalve een belediging is, voor welke band dan ook. “Rust Retinal Vein” laat duidelijk weer de dualiteit in de nummers horen, door zowel hard het gaspedaal in te drukken als uitermate kalme gitaarpingels te produceren, zonder dat deze wisselwerking vreemd in de oren klinkt. Deze ambiguďteit blijft door de rest van de plaat heen stralen en maakt hiermee dat dit een lekker afwisselend schijfje is geworden, nog altijd vooral gegrond in black metal.

De heren uit Zweden hebben een uitermate goedverzorgde schijf afgeleverd. Het materiaal blijft boeien, is goed aan te horen, en bevat genoeg speelplezier om alle fans van degelijk geproduceerde black metal te voorzien in een stevige dosis van hun dagelijkse behoefte. Er zijn inmiddels sessie-muzikanten aangetrokken dus wie weet zien we ze binnenkort een Nederlands podium onveilig maken. Zeker de moeite waard om ze te gaan bekijken en het schijfje mee te nemen. (Thomas van Golen)

01. Agenda
02. Ashlands
03. Blackline Sundown