Red Mourning Pregnant With Promises

Bad Reputation / Suburban

Red Mourning

Het album ‘Pregnant With Promises’ van het Franse Red Mourning is enkele weken geleden via Bad Reputation verschenen. Wat betreft de standaard metalcore, dit genre is inmiddels behoorlijk uitgemolken, maar er zijn nog van die band die wel eens wat anders willen proberen. Zo ook Red Mourning die op een effectieve manier metalcore weet te combineren met Southern en blues invloeden.

Het album gaat na een kort intro van start met “Land Of No Light”, een stevige metalcore song die tegen sludge metal aanleunt. De song is voorzien van hakkend gitaarwerk en afwisselend zangwerk dat varieert van brute screams tot krachtige cleane zangpartijen. Wat echter opvalt zijn de mondharmonica partijen waardoor het geheel een Southern tintje meekrijgt. Tijdens “The Ever-Rising Sun” weet de band dan nog de nodige grunge invloeden in de song te verwerken waarop de band tijdens “One Step Away” het gaspedaal wat intrapt. Het titelnummer “Pregnant With Promise” klinkt echter behoorlijk standaard, mede omdat de band de eerder genoemde invloeden tot een minimum heeft weten te beperken. Het klinkt niet slecht, maar zonder de extra’s klinkt de band eigenlijk als iedere band in het genre. Het zijn dus vooral de songs die voorzien zijn van Southern en blues invloeden die er bovenuit springen. Luister zo ook maar eens naar “The Only Way Is Back” of het afsluitende “Faulkner's Past” waarbij er door toevoeging van de mondharmonica partijen er een origineel mengsel ontstaat.

Al met al weet de band een origineel album af te leveren waarbij de niet al te standvastige metalcore zijn hart op kan halen. Wat betreft de productie, hier valt niet veel op af te dingen want het geluid is gewoon goed.

01. Land Of No Light
02. Splintered Bone
03. The Ever-Rising Sun