Pyrrhon An Excellent Servant But A Terrible Master

SelfMadeGod Records

Pyrrhon

Het debuutalbum ‘An Excellent Servant But A Terrible Master’ van het Amerikaanse Pyrrhon is op 16 september verschenen. De band werd in 2008 opgericht en na het verschijnen van de EP ‘Fever Kingdoms’ in 2010 vonden de New Yorkers al snel onderdak bij het Poolse Selfmadegod Records. ‘An Excellent Servant But A Terrible Master’ werd opgenomen en gemixt onder leiding van Dan Pilla in de Bad Lab Studios.

Wat we voorgeschoteld krijgen is snelle, technische death metal, voorzien van de nodige fusion, psychedelische, jazz invloeden. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de ruim zeven minute durende opener “New Parasite” of het krachtige “Idiot Circles”. De band weet harde riffs, snelle blastbeats, rollende basdrums en brute vocalen te mixen met jazzy gitaarwerk en groovende ritmes. Daarbij komt dan ook nog eens de wisselwerking tussen de brute passsages en de subtiel ingebouwde rustpuntjes waardoor een divers en complex geheel ontstaat. Wat betreft de zangpartijen van Doug Moore, deze variëren van krachtige, brute grunts tot cleane, gesproken teksten. De songs blijven dan ook niet snel hangen, en het album vergt dan ook meerdere luisterbeurten om het geheel te doorgronden. Zo is het voorlaatste “Flesh Isolation Chamber” een dynamische song, waarbij de band stevig van leer trekt en waarbij de band behoorlijke snelheden weet te halen om vervolgens weer over te schakelen naar experimentele passages met fluiterzang, freaky gitaarwerk en tegendraadse ritmes.

Al met al heeft de band met ‘An Excellent Servant But A Terrible Master’ een veelzijdig weten af te leveren. Fans van bands als Gorguts, Meshuggah, Missery Index en Ulcerate moeten deze release dan ook zeker eens een kans geven.

01. New Parasite
02. Glossolalian
03. Idiot Circles