Profane Omen Destroy!

Spinefarm Records

Profane Omen

Het Finse Profane Omen bestaat sinds 1999, het duurde echter tot 2006 voordat het debuut ‘Beaten Into Submission’ verscheen. In 2009 verscheen het tweede album van de band, getiteld ‘Inherit The Void’ en werd de band opgepikt door Spinefarm Records. Inmiddels heeft de band album nummer drie gereed, dat onlangs is verschenen en de titel ‘Destroy!’ heeft meegekregen. Verder is de band eigenlijk een onbekende voor mij, dus daarom gaan we maar snel over naar de muziek.

Het album bestaat uit een negental tracks, die zich het best laten omschrijven als een mix van metalcore, thrash en hardcore. De songs zijn tevens voorzien van agressieve riffs, melodie en de nodige groove. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de thrashy opener “A Force to Be Reckoned With”, dat voorzien van uptempo riffs, scheurend gitaarwerk, brute vocalen en krachtige drumpartijen. Het volgende “Wastehead” bevat dezelfde ingrediënten, maar tevens is de song voorzien van cleane zangpartijen, brute grunts en een melodieus refrein. “Predator” is vervolgens een song waarbij de hardcore invloeden wat meer naar boven komen drijven. Dit is ook het geval tijdens “Feed on the Wasted”, de song begint rustig en gaat vervolgens over in een krachtige mid-tempo track waarbij het tempo gedurende de song nog wat wordt opgevoerd. Tijdens de semi ballads “Bad Dreams” en “Acedia” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, waarop de band er met “Bound to Strive” weer stevig tegenaan gaat. Het afsluitende “Zombie Riders” is een prima thrash georiënteerde song, voorzien van hakkend gitaarwerk en afwisselende zangpartijen.

Met ‘Destroy!’ hebben de Finnen een degelijk en afwisselend album weten af te leveren. De moderne productie is prima, en ondanks dat is het geluid lekker rauw. Ben je op zoek naar een combinatie van thrash, metalcore, death en hardcore voorzien van de nodige groove en melodie, dan is dit album misschien wel wat voor jou.

01. A Force to Be Reckoned With
02. Wastehead
03. Predator