Pro-Pain 20 Years of Hardcore

AFM Records

Pro-Pain

Het inmiddels legendarische hardcore gezelschap Pro-Pain bestaat twintig jaar en dat moet gevierd worden. De band werd in 1991 opgericht door zanger en bassist Gary Meskil na het uiteen vallen van de Crumbsuckers waarmee Meskil twee albums opnam. Pro-Pain kan gezien worden als een van de pioniers van de New York Hardcore scene. De band heeft immers klassiekers als ‘Foul Taste of Freedom’ (1992), ‘The Truth Hurts’ (1994), ‘Contents Under Pressure’ (1996) op zijn naam staan en inmiddels heeft de band zo’n twaalf studio albums en een coveralbum uitgebracht. Tevens was de band door de jaren heen veelvuldig in Europa te zien, zo speelde de band afgelopen juni bijvoorbeeld nog op het Belgische Graspop festival en zal de band binnenkort opnieuw in de Benelux live aan het werk te zien zijn.

Deze release ter gelegenheid van het twintigjarige bestaan is dan ook een speciale. Ten eerste nam de band vier nieuwe nummers op. Deze nieuwe songs zijn voorzien van de herkenbare zang van Meskil, krachtige riffs, spetterend gitaarwerk en wordt ondersteunt door een degelijk ritmesectie. Luister maar eens naar het krachtige “Hands In The Jar”, of het redelijk uptempo “Someday Bloody Someday” dat het waarschijnlijk live goed zal doen. Live staat de band dan nog altijd garant voor een feestje en zijn het vooral de oude nummers waarbij het publiek het hardste uit zijn dak gaat. Het is dan ook niet voor niets dat de band speciaal voor deze gelegenheid vier nummers, afkomstig van de eerste drie album van de band opnieuw opnam. Het geluid is ten opzichte van de oude albums een stuk verbeterd. Vooral de gitaren en de zangpartijen klinken een stuk krachtiger. Tevens heeft de band de hulp ingeroepen van oudgedienden Rob Moschetti (gitaar 1996–1998) en Mike Hanzel (drums 1998) die respectievelijk de nummers “Denial” en “Shine” hebben ingespeeld. Naast deze vier nieuwe song en de vier nieuw opgenomen nummers heeft de band ook de Böhse Onkelz’s song “Keine Amnestie Für MTV” opgenomen. Verder is er aan dit schijfje een compleet live optreden toegevoegd waardoor deze release wel heel erg interessant is voor de fans van de band. Wat betreft de kwaliteit van deze live show, die is gewoon goed, niets meer en niets minder. Tevens zal het album naast de cd vergezeld gaan van extra dvd met daarop verschillende live shows. Deze dvd wordt verder aangevuld met door fans gefilmde opnames en enkele video clips. Echter omdat bij mijn promo exemplaar de dvd ontbreek kan ik helaas weinig zeggen over de kwaliteit hiervan.

Al met al levert Pro-Pain met deze cd/dvd een zeer compleet overzicht van hun twintig jarige carrière. Fans van de band halen dan ook zo snel mogelijk deze release in huis en wat mij betreft gaat de band nog een twintig jaar op dezelfde voet verder.

Tracklist cd:

01. Damnation

02. Hands In The Jar