Pagan’s Mind Heavenly Ecstacy

Steamhammer / SPV

Pagan’s Mind

Je hebt van die albums die moeten groeien. Pas na meerdere luisterbeurten ga je de complexe structuren een beetje doorgronden, ontdek je geluiden of instrumenten die je niet eerder herkende en wordt nerveus aandoende muziek in je hoofd omgezet naar de mooiste melodieën. De nieuwe Pagan’s Mind is echter van een heel andere orde!

Met het wat Oriëntaals aandoende intro “Contact” kan het nog alle kanten op, maar bij “Eyes of Fire” verschijnt er direct een grijns op mijn gezicht en gaat de stereo nog een tikje harder. Heerlijke stevige gitaren, een moddervet geluid en volle drums, dit album kan wat mij betreft nu al niet meer stuk. Op “Intermission” horen we opnieuw dat lekkere stevige progressieve geluid met ronkende gitaren, nu en dan haast furieuze drums een en geweldige uiting van de zangkwaliteiten van Nils met een heerlijk “Halfordje”. “Into the Aftermath” opent lekker rauw maar schuwt ook de afwisseling naar wat meer NWOBHM-achtige tussenstukken en een geweldige Satriani-break niet, en is daarmee misschien wel de beste track van dit album.

Op tracks als “Walk away in Silence” en “Follow your Way” horen we ook weer duidelijk die referenties aan jaren ’80 hardrock, waar een “Revelation To The End” geënt lijkt op de powermetal van een Helloween in zijn beste jaren, en met zijn ruim achtenhalve minuut ook de proggressieve kant van de band duidelijk terug laat horen. Het midtempo “Live Your Life Like A Dream” is wat mij betreft even een klein stapje terug maar is wel weer een mooi bruggetje naar het geweldige “The Master`s Voice”, met het nodige tempowerk en geweldige gitaren opnieuw een van de beste tracks op dit album. Helaas is de verplichte keyboard-ballad “When Angels Unite” niet veel meer dan dat. Gelukkig staat zanger Nils zijn mannetje en is het met twee minuten slechts een kort bruggetje naar het verdiende slotstuk “Never Walk Alone” wat vooral nog eens de kwaliteiten als songwriters en het samenspel in het creëren van een heerlijke melodie terug laat horen.

Eigenlijk is er dus bijzonder weinig op dit album aan te merken of het zou de soms iets té rustige tussenstukken en de weinige complexiteit moeten zijn. Dat is echter ook juist de kracht van dit album. Het beproefde recept van een furieuze opening, wat kalmer couplet met een stevig refrein, de cleane maar zeker geen softe zang van Nils, en haast AOR-achtige melodieën zijn op dit album in overvloed aanwezig. In combinatie met prima songwriting, een goede afwisseling en een uitstekende productie (wát een sound!!) is dit wat mij betreft een meer dan aanstekelijk album geworden en verplichte kost voor alle liefhebbers van voornoemde acts en genres!! (Ben Holster)

01. Contact
02. Eyes Of Fire
03. Intermission