One Morning Left The Bree-Teenz

Spinefarm Records

One Morning Left

Het debuutalbum, getiteld ‘The Bree-Teenz‘ van het Finse One Morning Left is 30 september via Spinefarm Records verschenen. De band werd in 2008 opgericht, en bracht in datzelfde jaar de EP ‘Panda <3 Penguin’ die in 2009 werd opgevolgd door de EP ‘Panda <3 Penguin Volume 2‘. Als ik naar de albumhoes kijk komt het geheel nogal kinderachtig, en niet serieus op mij over. De albumcover is voorzien van enkele cartoonesk getekende varkens, waarbij ik meer moet denken aan Teenage Mutant Hero Turtles dan aan een metalband.

Wat betreft de muziek van de band, het album gaat van start met het intro, dat omgedoopt is tot “Fintro”, waarbij de track meer iets van een jaren tachtig computerspel wegheeft. “!Liaf Cipe” is vervolgens een stevige screamo song, voorzien van emo vocalen, house beats en death metal grunts. Tijdens “!Liaf Cipe” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, maar “The Bree-Teenz” is dan weer een stevig beukende song voorzien van krachtige vocalen, vreemde synthesizer geluiden, harde breakdowns en vette drumpartijen. Tijdens het stevige “ReetuindaHouse?” krijgen we vervolgens zelfs enkele pigscreams te horen, waarna het nummer weer vrolijk verder gaat met een dance ritme. Door middel van de nodige zelfspot probeert de band vooral grappig te zijn, waarbij de band vaak gebruikt maakt van kinderlijke keyboard fragmenten. Deze zelfspot komt tevens naar voren in de humoristische songtitels zoals “Hey Yo, Let's Play Tycoon”, ”This Song Has A Massive Autotune Chorus” en “IWrestledWithMyHairOnce”, dat natuurlijk een afgeleide is van de Amerikaanse metalcore band Iwrestledabearonce. Verder weet de band een flinke hoeveelheid metalcore, death en zelfs de nodige happy hardcore en trance in hun songs te verwerken. Iets dat wat mij betreft dan wel weer te ver gaat. Luister bijvoorbeeld maar een naar het instrumentale “Depression After Eating” dat gewoon een pure dance song is. Het album wordt afgesloten met “Pardon Me! Where Do I Find 4Giveness”, een screamo song waarbij opnieuw stevige passages worden afgewisseld emotionele partijen.

Met ‘The Bree-Teenz’ hebben de Finnen een degelijk, maar puberaal album uitgebracht. Aan de stevige riffs, het prima drumwerk en de brute grunts zal het dan ook niet liggen, maar het is de combinatie met screamo, metalcore, een beetje emo, happy hardcore en trance die ik niet trek. De jeugd zal hier echter wel van genieten, maar mij gaat het toch echt net te ver.

01. Fintro
02. !Liaf Cipe
03. Hermione's Panties