Norther Circles Regenerated

Norther

Op 18 april is het nieuwe album van het Finse Norther verschenen via Century Media Records. Het album is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘N’ en heeft de titel ‘Circles Regenerated’ meegekregen. De band heeft eigenlijk vanaf begin af aan altijd onder leiding gestaan van zanger/gitarist Petri Lindroos. Echter omdat deze sinds een aantal jaar ook fungeerde als frontman van de folkmetal band Ensiferum heeft Petri de band in 2009 verlaten. Op deze nieuwe release is dus voor het eerst nieuwkomer Aleksi Sihvonen (Imperanon) te horen. Tevens wist de band zich te verder te versterken met gitarist Daniel Freyberg.

Of het geluid erg veranderd is kan ik niet beoordelen, want ik ben niet zo bekend met het oudere werk van de band. Wat mij echter wel opvalt is dat het geluid zeer dicht tegen het werk van het eveneens uit Finland afkomstige Children of Bodom ligt. Zo is opener “Through It All” een agressieve song voorzien van cleane zangpartijen, prima solo’s en melodieuze keyboards partijen. Ook het volgende “The Hate I Bear” kent dezelfde ingrediënten zoals felle riffs, krachtige drumpartijen en meezingbare refreinen. Verder zijn de songs op het album voorzien van zeer sterk gitaarwerk zoals bijvoorbeeld in een nummer als “Truth”. Maar luister bijvoorbeeld ook maar eens naar een uptempo nummer als “Break Myself Away”. Het wat tragere “Falling” bevalt mij echter dan weer wat minder, maar de maakt de band weer helemaal goed met het snelle “We Do Not Care”. Ook de twee afsluitende tracks, “The Last Time” en “Closing In” zijn twee krachtige metal songs voorzien van stevige riffs, krachtig gitaarwerk en melodieuze passages.

Met ‘Circles Regenerated’ heeft de band een prima album uitgebracht dat fans van bands als het eerder genoemde Children of Bodom of In Flames zeker zal bevallen. Het album mist echter wel de nodige kracht, misschien ligt dit aan de productie of aan de vrij cleane, licht verteerbare zangpartijen van nieuwkomer Aleksi Sihvonen, wie zal het zeggen.

01. Through It All
02. The Hate I Bear
03. Truth