Noctem Oblivion

Rising Records

Noctem

Enig tijd geleden is het tweede album van het Spaanse Noctem verschenen via Rising records. Het album heeft de titel ‘Oblivion’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende debuut, getiteld ‘Divinity’. De band werd overigens al in 2001 opgericht en bracht naast het debuut tevens een live cd en twee demo’s uit.

Na een kort intro in de vorm van “Popol Vuh” schiet de band uit de startblokken met het mega harde “The Arrival of the False Gods”. De energieke mix van black, death en een meedogenloze snelheid doen de nekspieren wel even belasten. De song is tevens voorzien van knappe gitaarsolo’s, lichtelijke oosterse gitaarlijnen waarbij de band niet onder doet voor collega bands als Behemoth en Belphegor. Ook de volgende nummers zijn voorzien van ultrasnelle bassdrums, felle riffs, melodische gitaarlijnen, brute grunts en krijsende zangpartijen. Luister maar eens naar het overdonderende “Abnegation And Brutality” of het krachtige “Invictus”. Tijdens “Seeking The Ruin Of Souls” neemt de band wat gas terug om er met “Unredemption” weer volledig tegenaan te gaan. “Q'uma'rka'aa'j” is een kort instrumentaaltje, waarna we zijn aangekomen bij “A Borning Winged Snake” dat van start gaat met slepende gitaarpartijen waarop de song overgaat in een harde blackmetal track voorzien van krijsende en grommende zangpartijen. Het album wordt vervolgens afgesloten met het titelnummer “Oblivion” waarna we ook nog een verborgen track voorgeschoteld krijgen.

Met ‘Oblivion’ heeft Noctem een degelijk album afgeleverd dat fans van Behemoth en Belphegor zeker zal kunnen bekoren. Het album werd overigens opgenomen in de Portugese Ultrasound Studio’s waarbij de productie in handen lag van Daniel Cardoso, en wat betreft deze release redelijk in orde is ondanks dat het geluid nogal eens aan de dunne kant is.

01. Popol Vuh

02. The Arrival Of The False Gods

03. Universal Disorder