Niklas Kvarforth 15 Years Of Absolute Darkness

Spinefarm Records

Niklas Kvarforth

15 jaar geleden is de door ieder geliefde, of gehate Niklas Kvarforth begonnen met zijn bekendste, en op dit moment enigste, band Shining. Nu 15 jaar, vele cd’s, optredens en gastoptredens later brengt hij ons de compilatie cd ‘15 Years Of Absolute Darkness’. Een hommage aan alle bands met wie hij ooit heeft samengewerkt, maar vooral aan hemzelf. Niklas Kvarforth is namelijk een uitstekende artiest, in iedere zin van het woord, maar door het uitbrengen van deze cd lijkt het toch alsof het allemaal alleen om hem draait. De cd draagt zijn naam, de bijschriften van de nummers zijn allemaal uit zijn hand geschreven en er zit geen enkel “nieuw” nummer op. Dit vindt ik persoonlijk een beetje jammer van iemand die al zo lang dit soort muziek maakt (Depressive/Suicidal Black Metal). Zeker als er dan ook nog een fout zit in de titellijst. “The Night Scalp Challenger” is namelijk niet van Glorior Belli, maar van een zij-project van hun: 11 As In Adversaries, welke totaal andere muziek maakt en meer de experimentele/avant-garde kant op gaat.

Nu op naar de rest van de cd. Helaas was alleen de digitale versie beschikbaar op dit moment, dus ik kan alleen wat zeggen over de muziek die gekozen is en heb ik gen idee hoe het artwork eruit ziet. Gelukkig is de muziek wel heel erg goed! Kvarforth heeft aan veel bands meegewerkt, wat resulteert in 15 duistere, depressieve en vernietigende nummers. Ze hebben een heel arsenaal aan verschillende stijlen erbij gehaald, wat resulteert in een gevarieerde, goed uitgebalanceerde cd die zo scherp als een mes door je ziel (of pols) snijdt. Je hebt geen dimmer op je lamp nodig om het duisterder te maken, deze cd in de speler voldoet. Zeker als je daar dan nog de teksten van Kvarforth over de nummers erbij leest is de grimmige, terneergeslagen sfeer compleet. Hij verteld over alle nummers hoe ze tot stand zijn gekomen en waarom hij ze heeft gekozen/welk gevoel hij erbij heeft. Bij sommige heeft hij meegeholpen terwijl in het “gekkenhuis” zat, dus dat zegt genoeg over wat je kunt verwachten.

De kwaliteit is over het algeheel hoogstaand, hoewel deze af en toe schommelt, maar dat is logisch bij een compilatie van 15 jaar. De nummers die gekozen zijn wisselen goed af en de cd wordt op geen enkel moment saai en met een speelduur van bijna 2 uur is dat geen kleine prestatie!

Al met al is het een uitstekende compilatie cd geworden. Een must have voor een fan en een aanrader voor een beginner in het genre of mensen die zich willen oriënteren op de andere bands van Kvarforth. Een mooi bonus is de uitleg bij de nummers, iets wat tegenwoordig niet vaak meer voorkomt en wat meer inzicht in de geest van de artiest geeft. Ik kan hem iedereen die van het genre houdt aanraden! (Thijs Hofland)

Disc I

01. Kkoagulaa – Exerpt 4 (3:31)
02. Diabolicum – Salvation Through Vengeance (5:31)