Next Waste Dimension Signal To Noise

Architects Of Tomorrows End

Next Waste Dimension

Met de release van het twee album ‘Signal To Noise’ heeft het uit Deventer afkomstige Next Waste Dimension tevens besloten om er na 11 jaar mee te stoppen. Door problemen met de Duitse distro in de herfst van 2011 is het album echter op de plank blijven liggen. Hierop heeft het Nederlandse label Architects Of Tomorrows End het album alsnog opgepakt en zodoende is het album alsnog begin mei 2012 uitgekomen.

Wat betreft de songs op het album, de band weet stevige metal te mixen met dance, techno en industrial. Het album gaat van start met een wat vreemd intro, waarna zware riffs, brute grunts, krachtige drumpartijen en een groovende bassgeluid de overhand hebben. Het geheel wordt overgoten met een elektronische dance beat. Op zich klinkt het niet verkeerd, maar ik denk dat de band tijdens sommige nummers net iets teveel nadruk legt op het dance, techno en synthesizer gedeelte. Hierdoor zullen fans van het echte hardere werk snel afhaken. Tijdens “Under Strain” wordt de band bijgestaan door Eddy Borremans voormalig zanger van de band Novact. “Distrust” is vervolgens een zware, midtempo beuker zonder al te veel synthesizer, waardoor de band toch net weer te gewoontjes klinkt. Het album wordt op gepaste wijze afgesloten met bijna zeven minuten durende “Streets On Fire”.

Al met al weet de band een groovy dance/death metal af te leveren. Fans van een band als Samael moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren. Voor wie het album toch in zijn geheel wil beluisteren, dat kan via de website van de band.

Tijdens de live shows waren het vooral de video’s van VJ Jeroen Traanman waarmee de band de aandacht wist te trekken. Daarom heeft de band voor de nummers “Ode To Revolution” en “Closure” twee videoclips opgenomen, waarbij voor de laatste de hulp werd ingeschakeld van cameraman / editor Arjan Kappe. Het album werd overigens gemixt door Pascal Altena (The Monolith Deathcult) in de Ground Zero Studio en gemasterd door Pier-Durk Hogeterp.

01. Unspoken
02. Ode To Revolution
03. Under Strain