Neonfly Outshine The Sun

Rising Records

Neonfly

Enkele weken geleden is het debuutalbum van het uit Londen afkomstige Neonfly uitgekomen via Rising Records. Deze melodieuze metal band werd in 2008 opgericht en na de release van de EP ‘Clever Disguise’, die in eigen beheer werd uitgebracht, werd de band opgepikt door het Engelse label. Het debuutalbum heeft de titel ‘Outshine The Sun’ meegekregen en bevat een elftal krachtige powermetal / AOR songs.

Het album gaat van start met het catchy “Broken Wings”, waarbij de band naast de standaard metal akkoorden tevens enkele AOR invloeden in de song weet te verwerken. Het gitaarwerk ligt goed in het gehoor, luister maar eens naar de prima solo halverwege de song, maar ook de zangpartijen van Willy Norton mogen er zijn. Deze zijn niet overdreven hoog zoals van vele Europese collega’s. Willy weet dan ook precies de juiste toonsoort toe te passen waardoor het geheel precies goed klinkt. Ook het volgende “The Enemy” is een catchy nummer, voorzien van traditioneel gitaarwerk en een aanstekelijk refrein. “Ship With No Sails” is vervolgens een degelijke semiballad die net onder de zeven minuten klokt en daarmee de langste song van het album is. Het volgende “A Gift To Remember” is een rustige, melodieuze song waarna er tijdens “The Revenant” het gas er weer op gaat. Het instrumentale “The Ornament” begint dan weer met funky gitaarspel, en zo valt er over elke song wel wat te melden. Zo begint “Reality Shift” met een degelijk stukje powermetal, waarbij ik wel wat aan de Duitse collega’s van Edguy, Axxis en Helloween moet denken. “Morning Star” bevat vervolgens een mooi stukje samenzang, waarop het verder gaat met de bombastische ballad “The Messenger”. Het album wordt afgesloten door het uptempo “I Think I Saw A UFO”, waarbij de band goed geluisterd heeft naar de glamrock bands uit de jaren negentig.

Met ‘Outshine The Sun’ heeft Neonfly een zeer degelijk debuut weten af te leveren. Vooral de zangpartijen van Willy Norton zijn een groot pluspunt maar ook instrumentaal weet de band zijn mannetje te staan. Gitaristen Frederick Thunder en Patrick Harrington soleren dan ook alsof hun leven ervan hangt. Verder valt er op de productie niet veel aan te merken, deze lag in handen van Nick Savio (Power Quest, Arthemis, Raintime) en voldoet prima. Fans van melodieuze metal en van bands als Edguy, Axxis en Masterplan moeten deze release zeker eens een kans geven.

01. Broken Wings

02. The Enemy

03. Ship With No Sails