MyGrain MyGrain

Spinefarm Records

MyGrain

Op 12 januari zal het inmiddels derde album van het Finse MyGrain via Spinefarm Records verschijnen. Na het uiteenvallen van de band New Science Band in 2004 is MyGrain ontstaan, waarop niet veel later het debuut ‘Orbit Dance’ verscheen. Deze release werd in 2006 gevolgd door het album ‘Signs of Existence’ waarmee de band op positieve kritieken kon rekenen. Het geluid van de band ligt in de melodieuze death metal hoek waarbij het tempo in de meeste gevallen behoorlijk hoog ligt en waarbij de zang varieert van clean vocalen tot brute grunts.

Het album gaat van start met een rustig intro waarna de band stevig uit de startblokken schiet. Opener “Into The Parallel Universe” is voorzien van snelle riffs, melodieus zangwerk, krachtige drumpartijen en sferische keyboardstukken. Ook het volgende “Shadow People” is een stevige, uptempo track voorzien van voorgaande ingrediënten. Tijdens het catchy “Dust Devils And Cosmic Storms” is het duidelijk te horen dat de band door In Flames beïnvloed is, echter door de toevoeging van de keyboards klinkt de band gelukkig ook weer niet geheel als een kloon. “Of Immortal Aeons” is vervolgens voorzien van enkele rustige passages, maar ook is de song ook voorzien van prima gitaarwerk, krachtige vocalen en de nodige dosis melodie. Het volgende “A Clockwork Apocalypse” gaat in een hoog tempo van start maar halverwege gaat het tempo wat naar beneden. Vervolgens worden we verrast met een pakkende melodie, ondersteund door sfeervolle keyboard partijen en prima solowerk van beide gitaristen. “Trapped In An Hourglass” gaat vervolgens van start met een melodieuze keyboardpartij, gevolgd door felle riffs waarna zanger Tommy zijn brute grunt over het geheel uitstort. Ook de resterende song op het album zijn voorzien van snelle drumpartijen, afwisselende vocalen en degelijk solowerk.

Wat vooral opvalt na het album enkele malen te hebben beluisterd is dat de band een zeer afwisselend album heeft weten af te leveren waardoor het album niet snel gaat vervelen. Het album werd opgenomen in de Seawolf Studios in Helsinki en de productie, die in handen lag van Janne Joutsenniemi (Ensiferum, Kiuas) mag er zijn. Het album werd vervolgens gemixt door Dan Swanö (Edge Of Sanity, Bloodbath, Nightingale) waardoor het album klinkt als een klok. Fans van melodieuze death metal moeten deze band dan ook zeker eens een keer gaan beluisteren.

01. Into The Parallel Universe
02. Shadow People
03. Dust Devils And Cosmic Storms