Moonsorrow Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa

Spinefarm Records

Moonsorrow

Het Finse Moonsorrow werd in 1995 opgericht en onlangs is het zesde album van de band verschenen via Spinefarm Records. Het nieuwe album heeft de titel ‘Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa’ meegekregen wat vrij vertaald betekent ‘As shadows we walk in the land of the dead’ (we wandelen in het land van de dood als schaduwen). ‘Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa’ blijkt opnieuw een conceptalbum te zijn, waarbij het verhaal dit maal draait om de wereld waarin we leven na een totale vernietiging. Op zich best leuk verzonnen, maar omdat de band al hun teksten in het Fins zingt zullen er weinig fans van de band zijn die hier iets van begrijpen. Het zal voor de doorsnee fan dan ook onmogelijk zijn de verhaallijn te begrijpen, maar daarvoor hebben we natuurlijk altijd de muziek nog.

Het album gaat van start met het epische, ruim twaalf minuten durende “Tähdetön”, waarbij de band felle riffs, krachtige drumpartijen en brute zangpartijen weet af te wisselen met bombastische passages, waarbij het geheel word overgoten met een folk sausje. De vrij lange songs worden op hun beurt afgewisseld met kortere samples, waardoor de verhaallijn kracht wordt bijgezet. Stuk voor stuk dragen deze samples bij aan het concept van het album. Zo horen we de groep overlevenden de vrieskou trotseren nadat een grote ramp een groot deel van de wereldbevolking heeft uitgeschakeld. De hierop volgende samples hoor je hoe de groep overlevenden steeds kleiner wordt. Ondanks dat we niet veel kunnen verstaan van de Finse teksten lijkt de muziek goed aan te sluiten bij het concept. Als we de drie korte intro’s die vaak slechts een minuut duren van de songs aftrekken houden we slechts vier echte songs over. Deze songs liggen verder geheel in de lijn der verwachting. Luister maar eens naar ruim vijftien minuten durende “Huuto” waarbij de band zich bediend van melodieuze passages, sferische keyboard partijen, en bijna catchy aandoende gitaarriffs. De krachtige zangpartijen van Ville Sorvali steken daarbij dan weer behoorlijk grillig af, dat de afwisseling zeer ten goede komt. Ook het afsluitende “Kuolleiden Maa” klokt ruim zestien minuten waarmee de totale speelduur op net iets meer dan een uur komt te liggen.

Met ‘Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa’ heeft Moonsorrow een zeer degelijk album afgeleverd. De productie is degelijk en ook het artwork van het album ziet er verzorgd uit. Met de kwaliteit van het geschreven materiaal zit het ook wel goed, de songs zijn dan ook zowel muzikaal als ook vocaal voorzien van de nodige afwisseling. Tevens weet de band op een uitstekende manier verder te bouwen waar men op voorgaand werk gestopt was. Fans van eerder werk van de band zullen dan ook niet teleurgesteld worden met deze release.

Tracklisting:
01. Tähdetön
02. Hävitetty