Metsatöll  Ulg

Spinefarm Records

Metsatöll

Het inmiddels vijfde album van het uit Estland afkomstige Metsatöll is op 11 november via Spinefarm Records uitgekomen. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende “Äio” waaruit blijkt dat deze veelzijdige folkmetalband het afgelopen jaar niet stil heeft gezeten. De band werd in 1999 opgericht en heeft inmiddels een behoorlijke fanbase weten op te bouwen in Europa, dit ondanks dat de band al hun teksten in hun moedertaal ten gehore brengt. Het nieuwe album heeft de titel ‘Ulg’ meegekregen wat “The Howl” betekent.

Het album gaat van start met wat rustig, akoestisch gitaarwerk in de vorm van opener “Agu”, waarop het verder gaat met het stevige ‘Sõjasüda’. De song is tevens voorzien van uptempo riffs, krachtig drumwerk en meerstemmige zangpartijen. Tijdens “Küü” doen de fluitpartijen en doedelzakken zijn intrede, en ook “Muhu õud” is een typische folk song, voorzien van aanstekelijke zangpartijen. “Kivine maa” is een catchy song waarbij de mondharp de hoofdrol vervuld. Tijdens het logge “Rabakannel” zijn het vervolgens de van Black Sabbath afkomstige riffs die overheersen. “Isata” is een rustig akoestisch instrumentaal tussendoortje, waarop het verder gaat met het krachtige, uptempo “Kahjakaldad”. Ook het titelnummer “Ulg” is voorzien van snelle riffs, degelijk basswerk van Raivo en de nodige fluitpartijen. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het gevoelige “Eha”.

Al met al levert Metsatöll met ‘Ulg’ een veelzijdig album af, liefhebbers van folk en pagan metal kunnen dan ook ruim een uur lang genieten van traditionele instrumenten, invloeden en oud-Estse samenzang. De band wijkt dan ook eigenlijk niet veel af van de eerder uitgebrachte albums. De teksten zijn echter nog steeds ontoegankelijk, maar dit neemt niet weg dat een aantal songs op dit album zeer aanstekelijk zijn. Fans van Metsatöll weten genoeg, en liefhebbers van bands als Eluveitie en Moonsorrow moeten deze band ook zeker eens een kans geven.

01. Agu (Daybreak)
02. Sõjasüda (Warheart)
03. Küü (Serpent)