Megadeth Th1rt3en

Roadrunner Records

Megadeth

Het nieuwe, inmiddels dertiende studio album van het Amerikaanse Megadeth heeft de toepasselijke titel ‘Th1rt3en’meegekregen en zal op 31 oktober via Roadrunner Records uitkomen. Het album werd opgenomen in de Vic's Garage studio in San Marcos onder leiding van Johnny K (Disturbed, Sevendust, Machine Head, Staind). Verder detail is dat het artwork opnieuw van de hand van John Lorenzi is, die die ook verantwoordelijk was voor het artwork van ‘United Abominations’ (2007) en ‘Endgame’ (2009).

We hoeven de geschiedenis van Megadeth hier niet meer uit te leggen, maar hierbij toch de laatste jaren kort samengevat. De voorlaatste release, getiteld ‘Endgame’ van de band stamt uit 2009 en mede door de terugkeer naar het oude geluid van de band goed ontvangen. Op dit album was tevens gitarist Chris Broderick (Nevermore, Jag Panzer) voor het eerst te horen. Natuurlijk werd er uitgebreid getoerd en werd er in 2010 gevierd dat het album ‘Rust In Peace’ twintig jaar geleden uitkwam. Omdat de band dit album in zijn totaliteit live zou gaan vertolken was het bassist, en mede oprichter van de band, David Ellefson die terugkeerde op het oude nest. David Ellefson maakte van 1983 tot 2002 deel uit van de line-up van Megadeth maar moest de band na een fikse ruzie verlaten. Inmiddels is alles weer vergeven en waren het de Big Four shows waarvan Megadeth samen met collega’s Metallica, Slayer en Anthrax het meest opzien baaarde. Deze vier grote thrash bands uit de eind jaren tachtig hadden namelijk samen nog nooit op het zelfde podium gestaan. We kunnen dus wel stellen dat Megadeth de laatste drie jaar behoorlijk in de weer is geweest, want tussen alle bedrijven door zag de band ook nog de kans om een nieuw album op te nemen.

De eerste minuut van “Sudden Death”, dat de band overigens in 2010 al eens opnam voor het computerspel Guitar Hero is een instrumentaal gedeelte. De song gaat vervolgens verder met een subtiel basloopje, hakkend gitaarwerk, krachtig drumwerk en de herkenbare zangpartijen van de heer Mustaine. Het zijn echter de deftige gitaarsolo’s van Dave Mustaine en Chris Broderick die het geheel afmaken. Het volgende “Public Enemy No. 1” is de eerste single van het album. De song is voorzien van midtempo riffs, en een catchy refrein. Tijdens “Whose Life (Is It Anyways?)” gaat het tempo wat omhoog, maar echt snel wordt het nog niet, maar wel zit ook deze song weer volgestopt met een aantal mooie solo’s van beide gitaristen. “We The People” is vervolgens een slepende mid-tempo song voorzien van prima gitaarwerk. Tijdens het uptempo “Never Dead” horen we een gedreven Mustaine waarbij de riffs ons om de oren vliegen, verder mag ook het prima drumwerk van Shawn Drover genoemd worden. "New World Order" is vervolgens een herbewerkte versie van het origineel dat de band al in 1991 schreef voor het ‘Countdown to Extinction’ album en welke ook al op de Duke Nukem soundtrack stond. Deze demo is overigens ook terug te vinden op de remix van het uit 2004 stammende ‘Youthanasia’ album, net als “Millennium Of The Blind” dat we hierop ook terug kunnen vinden. Tijdens ”Fast Lane” gaat de band ouderwets tekeer. Verder komen we dan nog het nummer “Black Swan”, een nummer dat de band niet zo lang geleden al eens opnam. Het origineel is te vinden op de fanclub persing van het uit 2007 stammende ‘United Abominations’ album. “Wrecker” kent vervolgens een heerlijke groove, een herkenbaar refrein en degelijk gitaarwerk. Volgens bassist Dave Ellefson werd de basisriff van het voorlaatste “Deadly Nightshade” geschreven ergens tussen de ‘Youthanasia’ (1994) en de ‘Cryptic Writings’ (1997) sessies. De song gaat langzaam van start, maar de riffs zijn dan weer wel moddervet en ook de basslijnen van David Ellefson liggen er dik bovenop. Het afsluitende “13” gaat rustig van start met akoestisch gitaarwerk waarna de rest van de band invalt, de zangpartijen zijn wat emotioneel en donkerder dan op de rest van het album. Halverwege worden we dan nog wel op een spetterende gitaarsolo getrakteerd, de song doet overigens wel wat aan de klassieker ”In My Darkest Hour” denken.

Al met al heeft Megadeth met een ‘Th1rt3en‘ opnieuw een prima album uitgebracht, zonder al te veel verrassingen. Wat verder wel opvallend is dat de band een aantal songs uit de oude doos opnieuw opnam en van nieuwe arrangementen voorzag. Natuurlijk valt het niet mee om origineel te blijven na al die jaren, maar ‘Th1rt3en’ lijkt toch vooral een herhalingsoefening van het voorgaande werk. Het geluid is overigens net als op voorganger ‘Endgame’ kraakhelder, wat dat betreft hebben we dus niet te klagen. Het album is in mijn ogen niet zo goed als voorganger maar fans van de band kunnen het album blindelings aanschaffen.

01. Sudden Death
02. Public Enemy No. 1
03. Whose Life (Is It Anyways?)