Magnum The Visitation

Steamhammer / SPV

Magnum

De Britse rockband Magnum draait al bijna 40 jaar mee, de band werd immers in 1972 opgericht. Het debuutalbum 'Kingdom of Madness' kwam in 1978 uit, en de band wist daarmee de 54ste plaats in de UK Charts te veroveren. Ook met albums als ‘Chase The Dragon’ (1982), ‘On A Storyteller’s Night’ (1985) en ‘Wings Of Heaven’ (1988) wist de band vooral in Europa goed te scoren. Door de jaren heen heeft de band dan ook een behoorlijke fanbase weten op te bouwen. De laatste jaren bracht de band om de paar jaar een nieuw album uit, waarvan het uit 2009 stammende ‘Into the Valley of the Moonking’ het laatste wapenfeit was. Inmiddels heeft de band een nieuw album opgenomen, getiteld ‘The Visitation’ dat op 17 januari zal verschijnen.

Het album gaat van start met een kort intro dat vervolgens naadloos over gaat in “Black Skies”, een heerlijk rock song voorzien van stevig gitaarwerk en de fijne zang van Bob Catley. “Doors To Nowhere” gaat vervolgens van start met uptempo riffs, verder kent de song enige rustige passages maar toch weet de band ook flink te rocken. Het titelnummer van het album “The Visitation” gaat opnieuw stevig van start en is voorzien van een bombastische melodielijn, emotionele zangpartijen, fijn gitaarwerk en symfonische keyboards partijen. Tijdens “Spin Like A Wheel” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, maar toch bevat de song ook de nodige meezing momenten. “The Last Frontier” is dan weer wat okestraler dan de voorgaande song, volgens mij zijn er zelfs enkele violen en blaas instrumenten waarneembaar tijdnes deze rustige track. “Freedom Day” is vervolgens een mooie ballad, voorzien van de nodige symfonische en bombastische passages. De resterende song op het album zijn stuk voor stuk degelijk rocksongs, waarbij met name het van spetterende gitaarwerk voorziene “Midnight Kings” genoemd mag worden. Het afsluitende “Tonight's The Night” is opnieuw een rustige ballad, waarbij de band duidelijk beïnvloed is door Queen en waarbij de song tegen het einde nog een stevig staartje meekrijgt.

Ondanks dat de band met ‘The Visitation’ niet echt een vernieuwend album heeft afgeleverd, want daarvoor liggen de invloeden van een band als Queen er te dik bovenop, dat neemt echter niet weg dat Magnum opnieuw een zeer degelijk rock album heeft weten af te leveren waarvan de fans van de band weer zullen smullen. Verder zal het album tevens in diversen uitvoering uitkomen, waaronder in een speciale uitgave voorzien van extra dvd met daarop onder andere live opnames van het High Voltage 2010 festival in London 2010 en een Photo gallery.

01. Black Skies
02. Doors To Nowhere
03. The Visitation