Madina Lake World War III

Long Branch Records / SPV

Madina Lake

Het Amerikaanse Madina Lake heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten, zo werd er veel opgetreden en zag de band ook de kans om een nieuw album op te nemen. Het derde album van de band heeft de titel ‘World War III’ heeft meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Attics to Eden’. Het geluid van de band kan gezocht worden in de melodieuze rock, die vaak tegen poppy rock aanleunt, voorzien van cleane zang met hier en daar wat hardere uithalen. Zo zijn de meeste songs op het album behoorlijk rustig en worden langzaam, bijna voorzichtig, opgebouwd.

Het album gaat van start met het ingetogen “Howdy Neighbour!”, voorzien van rustig gitaarwerk, en afwisselende zangpartijen van Nathan Leone. “Imagineer” is vervolgens wat steviger, voorzien van een zeer melodieus refrein dat goed in het gehoor ligt. Het nummer werd overigens door Billy Corgan (The Smashing Pumpkins) geproduceerd en zal als tweede single van het album verschijnen. Ook de volgende nummers zijn melodieus en behoorlijk catchy te noemen, luister bijvoorbeeld maar eens naar “They’re Coming For Me”, of “Hey Superstar”, de eerste single van het album. “Fireworks” gaat van start met een poppy beat, en doet me eigenlijk meer aan electropop dan aan rock denken. Ook “Across 5 Oceans“ is een poppy nummer, maar met het krachtige “What It Is to Wonder” gaat de band er gelukkig weer wat harder tegenaan. Echt stevig word het echter nooit, behalve dan tijdens het uptempo “Blood Red Flags”. Het album wordt afgesloten met het enigszins emotionele “The Great Divide”, waarna we nog verrast worden door een verborgen, instrumentale track waarbij de band zich van hun hardere kant laat horen. Het vervelende van verborgen tracks is echter altijd dat je eerst door een aantal minuten stilte moet worstelen, alvorens de song van start gaat. Wat ik dan ook niet begrijp is waarom zo’n verborgen track niet gewoon als afzonderlijk nummer op het album geperst wordt.

Met ‘World War III’ heeft de band een degelijk album afgeleverd, zonder al te veel hoogtepunten. Echt slecht klinkt het echter ook niet en aan de kwaliteiten van de bandleden zal het dan ook niet liggen. Het probleem van Madina Lake is dat als je het album een paar keer beluisterd hebt, de nummers veel op elkaar gaan lijken. Verder is het geluid goed te noemen en sluit het album goed aan bij het voorgaande werk van de band. Fans van de band halen dit album dan ook gewoon in huis.

01. Howdy Neighbour!
02. Imagineer
03. They're Coming For Me