Machine Head Hordes Of Locust

Roadrunner Records

Machine Head

De band met dé monster circlepit op Wacken Open Air 2009 laat weer van zich horen. Na een prima debuut en een aantal minder geslaagde flirts met andere stijlen, zet de band zichzelf vanaf 2003 (‘Through The Ashes Of Empire’) weer terug op de metalkaart. In 2007 brengt Machine Head ‘The Blackening’ uit. Nu is het tijd voor ‘Hordes Of Locust’, een album waarop de ingeslagen weg succesvol wordt voortgezet.

Hoewel het album gezien kan worden als een voortzetting van laatstgenoemde albums is dit geen herhalingsoefening. Het album opent met “I Am Hell (Sonate in C#)”. Dat houdt in dat we verrast worden door Gregoriaans-achtige zang! Hetzelfde muzikale motief wordt daarna in een zwaardere versie gespeeld door bas/drum/gitaar (qua sound een beetje a la Devin Townsend). Hiermee wordt het onderdeeltje ‘klassiek’ afgesloten. Een lekkere thrash riff zet de beuk er in. Vanaf dat moment is het bijna één grote adrenaline rush. De vijfde track “Darkness Within” zou muzikaal gezien op een Nickelback album kunnen staan en valt hoorbaar uit de toon. Tekstueel gaat Robb gelukkig veel dieper dan Chad die de term ‘diep’ nogal eens dubbelzinnig gebruikt voor zijn songs. Robb graaft in zijn ziel en kijkt naar de mensheid om zich heen en vraagt zich af wie we zijn. Aan het einde van deze tocht komt Robb tot de conclusie in afsluiter “Who We Are”. Wij zijn hier en daar hebben we het mee te doen en we zullen vechten voor alles waar we voor staan, dus; “This Is Who We Are”. Het ondersteunende kinderkoor, melancholieke strijkers en snare-roffels dikken dit nog eens extra aan. Machine Head is voorlopig nog niet klaar met deze aardkloot!

Een ander mediteert en maakt relaxte muziek om daarmee om te gaan met zichzelf en de wereld en mensheid om zich heen. Robb en zijn mannen doen aan primal scream therapie! Het venijn van het album zit niet zo zeer in de kop of in de staart, maar er tussen in. Terwijl die kop en staart wel zorgen voor een uitgebalanceerd album met genoeg verrassende momenten en stof tot nadenken. Voor fans van thrashmetal en natuurlijk van Trivium een aanrader!

01. I Am Hell (Sonate in C#)
02. Be Still And Know
03. Locust