Liquid Graveyard The Fifth Time I Died

Rising Records

Liquid Graveyard

Het Engelse Liquid Graveyard werd in 2006 opgericht door voormalig Cancer frontman John Walker. Echter de stijl van de band ligt niet in het verlengde van brute death metal zoals men zou verwachten maar meer in het avant garde, progressieve death metal straatje met enige gothic en alternatieve invloeden. “The Fifth Time I Died” is de titel van het tweede album van de band dat op 28 maart uit zal komen en is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende debuut ‘On Evil Days’.

Het album gaat van start met het enigszins progressieve “I Colossus” waarbij de song voorzien is van brute zangpartijen, midtempo riffs en afwisselend drumwerk. Het volgende “Violent Skies” gaat echter van start met hoge sopraan zang, die vervolgens afgewisseld wordt met krijsachtige grunts. De gothic invloeden zijn dan ook duidelijk aanwezig. Met de eerste song werden we dan ook behoorlijk op het vereerde been gezet. “Attractor” is een beetje een mix van beide voorgaande songs, waarop “Reflections” gewoon een poppy gothic song is voorzien van mierzoete zangpartijen van zangeres Raquel Walker. Het titelnummer “The Fifth Time I Died” wordt gekenmerkt door veel gesproken zang, epische harmonieën en sferische passages. Het midtempo “Expendable” bevat veel gesproken teksten, waarna de band er met “The Glorious Bitter” weer wat steviger tegenaan gaat. Iets dat mij stukken beter bevalt dan nummers die voorzien zijn van fluisterstemmen en sopraanzang zoals een nummer als “Beholder”. Het akoestische “Interlude” is slechts een intro naar “Liquid Graveyard”, een zware song die het album afsluit en waarbij de band gelukkig wel mijn aandacht weet vast te houden.

Met ‘The Fifth Time I Died’ weet de band mij echter niet geheel te overtuigen. Wat mij betreft maakt de band dan ook te veel gebruik van verschillende stijlen en invloeden waardoor er niet echt een geheel ontstaat. Fans van gotische metal zullen het album dan ook te hard vinden en fans van brute metal zullen de gothic invloeden niet kunnen waarderen. Het album werd overigens opgenomen in de Sadman Studios in Madrid en gemasterd in de Finnvox Studios in Helsinki en ik moet toegeven dat het album prima klinkt.

01. I Colossus
02. Violent Skies
03. Attractor