Limp Bizkit Gold Cobra

Interscope / Universal

Limp Bizkit

Na jaren van relatieve stilte heeft het uit Jacksonville, Florida afkomstige Limp Bizkit eindelijk weer een nieuw album uit. Oudgediende Wes Borland, die de band in 2001 opnieuw de rug toekeerde maakt sinds 2009 opnieuw deel uit van de band waardoor Limp Bizkit sindsdien weer in de originele line-up bij elkaar is. Natuurlijk zijn we benieuwd of de heren hun super albums ‘Significant Other’ (1999) en ‘Chocolate Starfish And The Hot Dog Flavored Water’ (2000) kunnen evenaren want het met  gitarist ex-Snot gitarist Mike Smith opgenomen album ‘Results May Vary’ (2003) was voor vele fans toch wat minder interessant.

Nu is het tijd voor ‘Gold Cobra’, het meest recente album met daarop een dertiental nieuwe tracks. Nadat ik het album voor de eerste keer geluisterd had krijg ik wel een glimlach op mijn gezicht. De band is terug met de sound uit de begintijd, toen de band hits scoorde als “My Way”, “Nookie” en “My Generation”. Of de nieuwe nummers ook zo goed zullen scoren kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het klinkt allemaal weer lekker. Na het intro laat zanger Fred Durst  en kornuiten ons weten dat ze terug zijn met het nummer “Bring It Back”. Het album vervolgt zijn weg met het enigszins funky titelnummer “Gold Cobra”. Het lekkere nummer “Shark Attack” heeft alle kans om een hit te worden, de band grijpt hiermee terug naar de beginperiode van de band. Ook “Get A life” had ook zo op een van de oude succes albums kunnen staan. Vet, catchy en niks op aan te merken. “Shotgun” is opnieuw een lekker catchy en funky nummer. Wes gaat hier flink los op de gitaar en de zang van Fred klinkt ook erg goed tijdens dit nummer. De song “Autotunage” valt me en beetje tegen maar is toch ook nog wel een aardig nummer, vooral omdat de drums John Otto lekker vet klinken. “90.2.10” is een meesterstuk wat betreft de heerlijke thrashy gitaren, waarbij de song ook nog eens voorzien is van benodigde Limp Bizkit ingrediënten. Wes Borland krijgt van mij alle eer tijdens het met gitaar doorspekte “Killer In You” waarmee het album wordt afgesloten.

Al met al heeft Limp Bizkit hier een zeer degelijk album weten af te leveren ondanks dat het niet heel vernieuwend is. De band heeft op een slimme manier geput uit de muzikaliteit van hun top albums en dit is precies wat de fans van de band verwachten. Het is dan ook duidelijk dat Limp Bizkit met deze schijf een zeer goede comeback heeft gemaakt. Oude fans zullen zeker blij worden en het zal me niks verbazen als de band ook een behoorlijk aantal nieuwe fans zal trekken met deze release. (Talitha Martijn)

01. Introba
02. Bring It Back
03. Gold Cobra