Leslie West The Unusual Suspects

Provogue Records

Leslie West

Bluesrocklegende Leslie West timmert al aan de weg sinds 1969, onder andere met zijn band Mountain. Toch is hij buiten het circuit niet echt een hele grote naam, al zou daar met zijn nieuwe album “The Unusual Suspects” zomaar verandering in kunnen komen. De artiesten die hij op dit album tot een gastoptreden heeft weten te verleiden zijn stuk voor stuk grote namen; zo krijgen we gitaar-vuurwerk van Steve Lukather (Toto), Slash (Guns N’ Roses / Velver Revolver), Billy Gibbons (ZZ Top), Joe Bonamassa en Zakk Wylde (Ozzy Osbourne) voorgeschoteld. Zeker niet de minste namen en het is dan ook niet gek dat het album een aantal lekkere stevige blues-rockers voortbrengt.

Zo is opener “One More Drink For The Road” met zijn piano-intro en natuurlijk de whiskey met sigaren-stem van West een typische bar-bluesrocker. Bij het horen van “Mudflap Mama” denk ik even Billy Gibbons zijn stijl al te herkennen, dit blijkt echter grote vriend Slash te zijn die hier het gastoptreden verzorgt, knap gedaan! Na het tussendoortje “To The Moon” is na de eerste tien seconden van “Standing On A Higher Ground” direct te horen dat we hier wél te maken hebben met Gibbons, wat heeft die man toch een herkenbaar geluid en een heerlijke sound! Zowel qua gitaar als (achtergrond)zang, volume op 11! Ook op “Third Degree” is het duidelijk wie hier de snaren beroert, zeker als hij met zijn typische keel/neus-klank ook wat zang mag verzorgen; een heerlijke slow-blues in tandem met Joe Bonamassa , kippenvel tot op het bot!

De ballad “Legend” is dan helaas wat minder van kwaliteit, gelukkig wordt dat direct goedgemaakt met de rocker “Nothing’s Changed”, wat door het prima gitaarwerk van niemand minder dan Zakk Wylde boven het gemiddelde wordt uitgetrokken. Even is er dan verwarring omdat de track-listing op het hoesje niet klopt met de werkelijke volgorde, feit is dat volgende tracks, bluesrockers “I Feel Fine”, “Love You Forever” en de gitaar-ballad “You & Me” hoewel geen uitschieters gewoon degelijke bluesrockers zijn waarvoor geen enkele bluesgitarist zich hoeft te schamen.

Geen degelijke maaltijd zonder toetje natuurlijk: “Turn out the Lights” met Slash én Zakk Wylde begint rustig met een heerlijk slow-beat waarin een voor een de gitaren hun werk komen doen, het knalt er niet zo uit als de eerdere nummers met een Gibbons of Bonamassa maar het grooved wel lekker. Helaas is afsluiter en bonustrack “Beetle (“I Don’t Know”)” er eentje in de categorie “had het maar niet gedaan”. Het doet me een klein beetje denken aan een hele slechte Guns N’ Roses-cover, jammer...

En klein nadeel van de uitstekende gastoptredens op dit album is dat de nummers onderling een wat verschillende stijl laat horen. Natuurlijk is dit goed voor de nodige afwisseling, het zorgt er echter wel voor dat het album als geheel een ietwat “Best of” gehalte krijgt; stuk voor stuk prima nummers maar niet echt een consistent geheel als album. Desalniettemin staan er behalve een paar “fillers” een paar pure bluesrock-pareltjes op wat in ieder geval uitnodigt om op zijn minst een aantal maal te luisteren naar dit album (oa ook op Spotify beschikbaar), en wellicht tot het uitdiepen van de man’s enorme staat van dienst. Zo heb ik zelf al een aantal pareltjes in zijn back catalogue ontdekt. Kortom voor de liefhebber van het genre zeker een aanrader! (Ben Holster)

01. One More Drink For The Road (with Steve Lukather)
02. Mudflap Mama (with Slash)
03. To The Moon