Leningrad Cowboys Buena Vodka Social Club

SPV Recordings

Leningrad Cowboys

De Leningrad Cowboys is een Finse rockband die al sinds 1986 actief is. Het laatste studioalbum met origineel werk stamt alweer uit 2000. De band heeft dan ook de laatste jaren niet veel meer gedaan, en ik dacht eigenlijk dat de band niet meer bestond. In 2006 verscheen nog wel het cover album ’Zombie's Paradise’, maar onlangs heeft de band via SPV Recordings een nieuw album uitgebracht, dat de titel ‘Buena Vodka Social Club’ heeft meegekregen. De band werd aanvankelijk bedacht als grap door de Finse filmregisseur Aki Kaurismäki en Sakke Jarvenpää en Mato Valtonen, leden van de Finse pop-punk band Sleepy Sleepers. Het resultaat van deze samenwerking waren een drietal korte films waarin de band te zien was. Het debuut van de band stamt uit 1988, en een jaar later verscheen de roadmovie “Leningrad Cowboys Go America” waarin de band de hoofdrol vervulde. Verder staat de band bekend om hun humoristische teksten, de enorme vet kuiven, de veels te grote schoenen en hun spectaculaire live shows waarbij de band meerder keren met het 70 man tellende Russische Alexandrov Ensemble optrad. In 2000 scoorde de band in ons land met het nummer “Happy Being Miserable” tevens een grote hit.

Ook op deze nieuwe schijf weet de band weer diversen stijlen zoals folk, rock, metal, glamrock en pop te mixen tot een catchy geheel. Zo gaat opener “Machine Gun Blues“ van start met een Russische polka beat, waarbij de song tevens is voorzien van meerstemmige zangpartijen en accordeon en fluit partijen. Het volgende “All We Need Is Love” is dan weer een wat meer hardrock gerichte song, voorzien vanonder meer akoestisch gitaarwerk. “Drill-A-Hole” gaat van start met enigszins oosters geluid, waarna het geheel over gaat in de melodie van AC/DC’s “Let There Be Rock”. Vervolgens gaat de song verder met een polka beat waarbij de zangpartijen me soms wat aan Sonata Arctica’s Tony Kakko doen denken. Wat mij betreft een van de pakkendste en meest veelzijdige nummers van het album. Het humoristische “Gimme Your Sushi” is vervolgens een jaren vijftig rock ’n roll song, voorzien van poppy zangpartijen. “Rock 'n' Roll Show” is een mengelmoes van stijlen als pop, rock, blues en metal waarbij het vooral de zangpartijen van beide achtergrondzangeressen zijn die opvallen. Met “I Kill The Dog!” gaat de band van start met Mexicaans getinte zang en gitaarpartijen, om vervolgens met het refrein en hard tegenaan te gaan met thrashy gitaarwerk en krachtige drumpartijen. Met “Gasolina” weet de band Mexicaanse en Russische invloeden tot een geheel te verwerken, om verder te gaan met “Buena Vodka Social Club” een mix van glamrock en poprock ala Bon Jovi. Het voorlaatste “Wash Your Ass” is voorzien van stevige riffs en een melodieus refrein, waarop het album wordt afgesloten de epische pianoballad “Mule”.

Met ‘Buena Vodka Social Club’ hebben de eigenzinnige Finnen een veelzijdig album afgeleverd waarop de band heel wat genres een hak probeert te zetten. Zolang we dit maar al niet te serieus nemen valt er heel wat te genieten. Fans van de band weten dan ook wat ze in huis halen, en nu is het afwachten of de Leningrad Cowboys ook weer gaan toeren en naar Nederland afreizen.

01. Machine Gun Blues
02. All We Need Is Love
03. Drill-A-Hole