Krisiun The Great Execution

Krisiun

Het inmiddels achtste album van het uit Brazilië afkomstige Krisiun is enkele weken geleden via Century Media Records verschenen. Het album heeft de titel ‘The Great Execution’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2008 stammende ‘Southern Storm’. De band werd in 1990 opgericht door de broers Moyses Kolesne, Max Kolesne en Alex Camargo die vandaag de dag nog steeds deel uitmaken van de band.

Wat mij als eerste opvalt na het beluisteren van het album is dat dit album veel meer afwisseling en diepgang bevat dan zijn voorgangers, waar nogal eens vol gas werd gegeven zonder snelheid te minderen. De songs op deze release bevatten dan ook meer creativiteit waardoor de songs toch net wat toegankelijker zijn dan op de voorgangers. Tevens zijn de songs gemiddeld wat langer, waardoor de totale speelduur rond 1 uur en 2 minuten komt te liggen. Opener “The Will To Potency” gaat van start met een akoestisch riedeltje waarna de band er stevig tegenaan gaat. De song is voorzien van krachtige, midtempo riffs, een pakkende melodie en stevige blastbeats. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde midtempo straatje, voorzien van de nodige groovende partijen en hier en daar een versnelling en prima solowerk van Moyses Kolesne. Natuurlijk heeft de band ook enkele snelheidsmonsters op het album geplaatst, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “The Extremist”, of het in het Portugees gezongen “Extinção Em Massa”. Tijdens deze laatste song is het overigens Joao Gordo van het eveneens uit Brazilië afkomstige Ratos De Porao die een gast bijdrage verzorgt. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het krachtige “Shadows Of Betrayal”, voorzien van zowel verwoestende riffs als ook melodieuze gitaarstukken en vette drumritmes.

Met ‘The Great Execution’ heeft de band een zeer sterk album weten af te leveren dat geheel in de lijn der verwachting ligt. Wat betreft de productie van dit album, deze is glashelder en alle instrumenten zijn goed te horen waardoor de songs je speakers uitknallen. Samen met de pakkende, veelzijdige songs en de heldere productie maakt dit deze cd tot een aangenaam weg luisterende plaat.

01. The Will To Potency
02. Blood Of Lions
03. The Great Execution