King Lizard Viva La Decadence

Bad Reputation Records / Suburban

King Lizard

De Engelse sleaze rock formatie King Lizard werd in 2002 opgericht door zanger Flash Roxx. Na een aantal bezettingswisselingen wist de band in 2006 een vaste line-up te vormen. Het debuut ‘Viva La Decadence’ werd opgenomen onder leiding van Chris Tsangarides (Judas Priest, Thin Lizzy, Ozzy) en Andy Brook en ligt sinds 25 april in de winkels.

Opener ”Viva La Decadence“ gaat van start met stevig gitaarwerk, waarna de rest van de band invalt. De song is voorzien van jaren tachtig glamrock invloeden waarbij de gelijkenis van zanger Flash Roxx Sawyer met Motley Crue’s Vince Neil erg groot is. Ook de volgende songs liggen in het straatje van eerder genoemde band, maar ook namen als Guns ’n Roses komen bij me op. Verder doet het gitaarwerk bij vlagen aan Zakk Wylde denken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het beginstuk van “Hell Yeah”. Ook “Video Lover”zit vol met spetterend gitaarwerk. Wat mij vooral tegenvalt zijn de zangpartijen van de heer Flash Roxx zelf, deze komen nogal schreeuwerig over waardoor de irritatie grens bij mij snel wordt bereikt. Het volgende “Kan't Kill Rock N' Roll” heeft wel een heel erg hoog Motley Crue gehalte. “Not For Me” is een zoetsappige ballad, waarna het verder gaat met “Riot”, dat voorzien is van een mooi piano intro waarna de song verder gaat als een van de stevigste tracks van het album. “Taste The Hate“ is vervolgens een prima song, voorzien van spetterend gitaarwerk. Het album wordt afgesloten met de Chuck Berry cover “Jonny B Good”, die mij overigens niet kan bekoren en geheel overbodig is.

Al met al heeft de band met ‘Viva La Decadence’ een gemiddeld album weten af te leveren zonder al te veel hoogtepunten. Fans van jaren tachtig glamrock moeten deze release dan ook eerst een paar luisterbeurten geven voordat het album gekocht wordt.

Track List:
01. Viva La Decadence
02. Rain On You