Khaoz Salvation Through Bloodshed

Mad Lion Records

Khaoz

Het album ‘Salvation Through Bloodshed’ van de Nederlandse old school deathmetal band Khaoz is op 11 november via Mad Lion Records uitgekomen. Echter omdat het even heeft geduurd voordat deze release ons wist te bereiken heeft de review ook wat langer op zich laten wachten. Khaoz werd in 2008 opgericht door voormalig leden van onder meer The Embodiment, Dead Head, Sinister, Houwister en Pleurisy. Hierop verscheen in 2009 in eigen beheer de EP ‘Twist The Knife A Little Deeper’, welke via het ter ziele gegane Rusty Cage Records tevens als digitale download werd uitgebracht. Met deze release kreeg de band lovende kritieken uit zowel binnen als buitenland en werd een stevige basis gelegd voor het debuutalbum.

Wat we op ‘Salvation Through Bloodshed’ voorgeschoteld krijgen is lompe death metal, voorzien van de nodige thrash invloeden waarbij je kan denken aan een mix van bands als Bolt Thrower, Morbid Angel, Obituary en Grave. Zo gaat het album meteen knallend van start met “Baptized In Sin”. Net als op de EP maakt de band gebruik van twee zangers waarbij Olav de grunts voor zijn rekening neemt en Johan Wesdijk de screams, waardoor een afwisselend geheel ontstaat. Het gaat vervolgens verder met het uptempo “Damned Messiah”, de song is voorzien van krachtige riffs, wisselende tempo’s, gierende gitaarwerk en ratelende blastbeats. Het is natuurlijk niet zo verwonderlijk dat we hier te maken hebben met een zeer bekwame band als je naar het verleden van de diversen bandleden kijkt. Zo zijn nummers als “None… When You Die”, “Insane Sneer” of het lompe “My Own Punishment” prima nummers om eens flink uit je dak te gaan in de pit. “When Daylight Fades” is een rustig, instrumentaal tussenstuk om even op adem te komen. Verder heeft de band twee van de vijf songs van de EP opnieuw opgenomen, zo klinken “Shattered Light Insanity” en “Inveterate Fantasy” mede door de betere productie en prima mix nog vetter dan de originele uitvoeringen. Het album wordt vervolgens afgesloten met het “Where Serpents Crawl”, waarbij drummer Edwin Nederkoort behoorlijke snelheden weet te halen.

Met ‘Salvation Through Bloodshed’ heeft Khaoz een zeer degelijk album weten af te leveren. Het album is zeer afwisselend, voorzien van meerstemmige grunts en screams, wisselende snelheden van brute midtempo stukken tot snelle blastbeats en heavy passages waarbij headbangen verplicht is. De old school death metal klink vertrouwd, echter door het afwisselende karakter van de songs heeft het album een aantal luisterbeurten nodig. Wat betreft de productie, deze is prima in orde. Fans van lompe, old school death metal halen dit album dan ook gewoon in huis.

01. Baptized In Sin
02. Damned Messiah
03. None.. When You Die