Jolly The Audio Guide To Happiness (Part 1)

InsideOut Music

Jolly

Op 28 februari is het album “The Audio Guide To Happiness (Part 1)” van de Amerikaanse progressieve band Jolly verschenen. Ik moet echter eerlijk zijn, ik had tot nu toe nog nooit van de band gehoord. De band was echter na de release van het in 2009 uitgebrachte ‘Forty-Six Minutes, Twelve Seconds of Music’ al eens live te zien in Europa als voorprogramma van het Poolse Riverside.

Wat de band ons brengt op ‘The Audio Guide To Happiness’ is een combinatie van progressieve rock, gecombineerd met rustgevende melodieën, voorzien van enkele stevige uitstapjes. Het album gaat van start “Guidance One”, een kort intro waarna het eerste deel van het album wordt ingeluid met “Ends Where It Starts”. Een degelijke rocksong, voorzien van stevig gitaarwerk en heldere zangpartijen waarbij de riffs halverwege de song wat steviger worden. Tevens zijn er zelfs een soort van grunts waarneembaar. Het volgende “Joy” is een zoetsappige rocksong, waarbij de keyboardpartijen er dik bovenop liggen. Het swingende “Pretty Darlin'” gaat vervolgens van start met een soort van honky-tonk gevoel, maar dan wel eentje waarbij het jaren vijftig gevoel ondersteund wordt door stevige gitaar riffs. Het stevige “The Pattern” begint vervolgens met uptempo bass en gitaarwerk, melodieuze zangpartijen en weet zich doordoor te onderscheiden van de voorgaande songs. “Storytime” is een rustige piano georiënteerde ballad, waarna het intermezzo, getiteld “Guidance Two” heel toepasselijk het tweede deel van het album inzet. “Still A Dream” is vervolgens wat donkerder dan de rest van het materiaal, waarna het album verder gaat met “Radiae”. Een progressieve rock song voorzien van luchtig gitaarwerk, atmosferische keyboardpartijen en heldere zangpartijen. “Where Everyting's Perfect” ligt een beetje in dezelfde lijn als “Radiae”, waarbij er echter diversen extra lagen zijn toegevoegd zoals stevige riffs en hier en daar wat grunts. Het voorlaatste “Dorothy's Lament” is vervolgens een dromerige, ambient gerelateerde song. Het laatste “Intermission”, is slechts de melding om disc 2 te plaatsen, echter wanneer deze zal verschijnen is nog niet bekend.

Met ‘The Audio Guide To Happiness (Part 1)’heeft de band een zeer divers en degelijk album weten af te leveren die de luisteraar meeneemt op een muzikale reis. Tevens weet de band hoe ze een muziekinstrument moet bespelen en is ook de productie van het album zeer degelijk. Fans van bands als Porcupine Tree, Threshold, Riverside, King’s X maar ook het rusterige werk van Opeth moeten deze band zeker eens gaan beluisteren. En nu maar hopen dat het een niet al te lange zit wordt voordat part 2 zal uitkomen.

01. Guidance One
02. Ends Where It Starts
03. Joy