Jasta Jasta

Jasta

Jamey Jasta is een bezig baasje, natuurlijk zullen de meeste mensen hem kennen als zanger/frontman van de hardcore band Hatebreed. Daarnaast neemt hij tevens de zangpartijen van de sludgemetal band Kingdom of Sorrow en de hardcore band Icepick voor zijn rekening. Dit was echter nog niet genoeg voor Jamey, want onlangs heeft hij een solo album uitgebracht onder de logische naam ‘Jasta’. Jamey wordt op deze release bijgestaan door Kingdom of Sorrow drummer Nick Bellmore en gitarist Charlie Bellmore. Verder bevat deze release gast bijdragen van onder meer Randy Blythe en Mark Morton (Lamb of God), Zakk Wylde, Philip Labonte (All That Remains), Tim Lambesis (As I Lay Dying) en Ivan Moody (Five Finger Death Punch).

Het album gaat van start met het furieuze “Walk That Path Alone” en de song doet mede door de felle, uptempo riffs en de schreeuwerige vocalen qua stijl nog het meest aan Hatebreed denken. Tijdens “Mourn The Illusion” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, vooral de zangpartijen van Jamey klinken een stuk melodieuzer. Ondanks dat de song nog wel enige hardcore invloeden bevatten zoals goed merkbaar is tijdens “Screams From The Sanctuary” moet ik toch enkele malen aan bands als Machine Head denken. “Anthem Of The Freedom Fighter” is dan opnieuw een behoorlijk hardcore gerichte song, ondanks dat de zangpartijen hier ook een stuk melodieuzer klinken. “Something You Should Know“ waarbij Jamey wordt bijgestaan door Phil Labonte (All That Remains) klinkt vervolgens weer heel anders. Het brute “Enslaved, Dead or Depraved”, met gastbijdrage Randy Blythe (Lamb Of God) is vervolgens een van de hoogtepunten van het album, maar ook het gitaarwerk van Zakk Wylde  tijdens “The Fearless Must Endure” mag er zijn ondanks dat de song wat minder bruut is. Tijdens “Heart Of A Warrior” gaat het er weer ouderwets hard aan toe, waarop het album wordt afgesloten met het felle “Death Bestowed”.

Met deze release bewijst Jamey Jasta een veelzijdig zanger te zijn ondanks enkele missers op het album. De mix van metal, hardcore en de schreeuwerige en melodieuze van Jamey bevallen mij wel. Verder zijn natuurlijk de gastmuzikanten de smaakmakers van dit album. Deze release is dan ook niet alleen interessant voor Hatebreed publiek maar ook fans van vette, Amerikaans metal en bands als Machine Head, Fear Factory en Pantera moeten deze release zeker een kans geven.

01. Walk That Path Alone

02. Mourn The Illusion

03. Screams From The Sanctuary