Jag Panzer The Scourge Of The Light

Steamhammer / SPV

Jag Panzer

Het heeft even geduurd, maar na ruim zeven jaar hebben de Amerikanen van Jag Panzer een nieuw album uit. De opvolger van het uit 2004 stammende ‘Casting The Stones’ heeft de titel ‘The Scourge Of The Light’ meegekregen en is via Steamhammer / SPV uitgekomen. De band bestaat al sinds 1981. Naast de originele leden Harry Conklin (zang), Mark Briody (gitaar), John Tetley (bass) bestaat de band uit Rikard Stjernquist (drums) en de op het oude nest teruggekeerde Christian Lasegue (gitaar).

Wat we op dit nieuwe album voorgeschoteld krijgen zijn tien krachtige, volwassen powermetal songs die in de vertrouwde stijl van de band gebracht worden. Luister bijvoorbeeld maar een naar de snelle en krachtige opener “Condemned To Fight”. De song is dan ook voorzien van de nodige power en snelle, agressieve riffs, dit wordt vervolgens gecompleteerd met melodieus gitaarwerk en cleane zangpartijen. Tijdens het meeslepende “The Setting Of The Sun” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe, maar de song weet door de toevoeging van enkele keyboard partijen toch de juiste snaar te raken. Het refrein van “Bringing On The End” doet mij vervolgens wat aan het oudere werk van Vicious Rumors denken. Tijdens “Call To Arms”gaat het er wat rustiger aan toe, maar dat neemt niet weg dat dit een mindere song is. “Overlord” is een van de meest melodieuze songs op het album, waarbij de band veel aandacht aan de opbouw van de song heeft besteed. Ook het uptempo “Let It Out” weet mijn aandacht vast te houden, maar de klapper komt toch wel met het acht minuten durende “The Book Of Kells” waarmee het album wordt afgesloten. Deze bombastische song bevat naast de slepende gitaarpartijen en knappe gitaarloopjes ook uitstekend zangwerk van Harry Conklin, zangkoren, diversen bombasische passages en zijn er zelfs violen te horen.

Al met al weet de band met ‘The Scourge Of The Light’ een gevarieerd en divers album af te leveren. De songs op deze release zijn dan ook stuk voor stuk van een bijzonder hoog niveau die door de afwisseling niet snel zullen gaan vervelen. Fans van bands als Vicious Rumors, Iced Earth, maar ook Judas Priest moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren. Verder is de productie glashelder en ziet ook het artwork er zeer goed uit. Wat mij betreft is dit dan ook verplichte kost voor iedere powermetal fan.

01. Condemned To Fight
02. The Setting Of The Sun
03. Bringing On The End