Iwrestledabearonce Ruining It For Everybody

Iwrestledabearonce

Twee jaar geleden verscheen het debuutalbum van de Amerikaanse avant-garde band Iwrestledabearonce via Century Media Records. De band heeft in de tussenliggende periode echter niet stilgezeten, zo werd en onafgebroken getoerd en inmiddels heeft de band ook hun tweede album, getiteld ‘Ruining It For Everybody’ uit. De band werd in 2007 opgericht en de stijl van het gezelschap moet gezocht worden in een mix van metalcore, fusion, rock, jazz, mathcore, country, grind en deathcore waardoor de band moeilijk in één hokje is te stoppen. Het valt dan ook niet mee om het album te beoordelen na slechte enkele luisterbeurten omdat er elke luisterbeurt wel nieuwe geluiden naar boven komen drijven.

Tijdens opener “Next Visible Delicious” gaat de band na een kort elektronisch stukje fel van start. De song herbergt thrashy gitaarwerk, snelle blastpartijen en jazzy basswerk. De zangpartijen, die variëren van heldere vocalen tot brute screams van zangeres Krysta Cameron zorgen daarbij voor een extra dimensie. Ook tijdens de volgende songs is het een mengelmoes van stijlen en geluiden, luister bijvoorbeeld maar eens naar de verschillen tussen het rustige “This Head Music Makes My Eyes Rain“ of het brute “It Is “Bro” Isn’t It?”. Ook de rest van de songs bevatten brute, chaotische stukken die op hun beurt afgewisseld worden met rustige cleane stukken waarbij vooral de emotionele stem van Krysta de nodige rust weet te brengen. “I’m Gonna Shoot” is bijvoorbeeld zo’n nummer, de song gaat rustig van start waarna de cleane en harde stukken elkaar meerdere keren afwisselen. Wat betreft de muzikale kwaliteiten van de band, gitaristen Steven Bradley en John Ganey zorgen voor een prima basis van gitaargeweld, waarbij drummer Mikey Montgomery het geheel vakkundig dichttimmert,  ondersteund door het funky en jazzy basswerk van Dave Branch. Het grootste pluspunt van de band is echter toch wel zangeres Krysta Cameron die een ongelofelijke brute strot op kan zetten om vervolgens op het volgende moment zeer emotioneel uit de hoek te komen.

Met deze release heeft Iwrestledabearonce een prima opvolger van het debuut uitgebracht en ondanks dat de nieuwigheid er nu wel af is zal ‘Ruining It For Everybody’ de fans van de band zeker kunnen bekoren. Technisch is de band er duidelijk op vooruit gegaan. De productie, die in handen lag van Steven Bradley en Ryan Boesch is helder en zuiver. Het enige nadeel van deze release is echter dat het album net als zijn voorganger net iets langer dan een half uur duurt, en dat is eigenlijk gewoon net te kort voor een volwaardig album.

01. Next Visible Delicious

02. You Know That Ain’t Them Dogs' Real Voices

03. Deodorant Can’t Fix Ugly