Iskald The Sun I Carried Alone

Indie Recordings

Iskald

Van het vorige album van Iskald, ‘Revelations of Reckoning Day’, was ik behoorlijk onder de indruk. Inmiddels zijn we drie jaar verder en ligt nu de opvolger voor mij (niet letterlijk in deze tijd van MP3’s) om te recenseren. Wat betreft de productie hoeven we ons geen zorgen te maken, aangezien deze wederom in handen was van Stamos Koliousis and Vangelis Labrakis in de 210 Studios in Berlijn.

De plaat begint met het melodieuze intro ‘Alucinor’ wat al duidelijk opbouwt naar het eerste nummer ‘Under the Black Moon’. Meteen is duidelijk dat de ijskoude sfeer die de vorige plaat zo’n succes maakte er nog steeds is, een hele geruststelling. Het nummer klinkt meteen vertrouwd met de zang van Simon en de soms wat interessante ritme-veranderingen die ervoor zorgen dat de muziek pakkend blijft. ‘Natt Utover Havet’ is van hetzelfde fijne zijde een pak. ‘Forged By Wolves’ is weliswaar episch, maar minder sneeuwbedekt dan je eigenlijk zou willen. Iskald was nou juist wederom zo’n uitstekende band bij uitstek om op te zetten en jezelf te zien trekken door sneeuwbedekte bossen en heides. Dat valt bij dit nummer lichtelijk weg, helaas! En dat gevoel blijft eigenlijk de rest van de plaat hangen. Ook bij het langzame titelnummer en ‘These Dreams Divine’. Hekkensluiter ‘Burning Bridges’ haalt dat gevoel dan weer enigzins terug, en red daarmee het album van een matige ondergang.

Over het algemeen is dit derde album van Iskald toch een stapje terug na het fantastische ‘Revelations of Reckoning Day’. Toverde ze daar nog winterlandschappen in een handomdraai tevoorschijn, nu heeft dat toch meer plaats gemaakt voor wat epischere en donkere riffjes. Nog steeds is de Immortal en Windir invloed voelbaar, alleen schuift het wel op weg van melodie en sneeuw. Nog steeds is dit allesbehalve een slecht album, maar zo betoverend als de vorige? Absoluut niet. (Thomas van Golen)

01. Alucinor
02. Under the Black Moon
03. Natt utover Havet