Insomnium One For Sorrow

Insomnium

Het Finse Insomnium timmert al sinds 1997 aan de weg, en doet dit niet geheel onverdienstelijk want de band heeft door de jaren heen een behoorlijk fan base weten op te bouwen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de band na de release van het voorgaande album, getiteld ‘Across The Dark’ (2009) de overstap heeft gemaakt van Candlelight Records naar het veel grotere Century Media Records.

Het album gaat van start met een sferische intro in de vorm van “Inertia”, waarna het verder gaat met “Through The Shadows”. Wat we voorschotelt krijgen is een mix van melodieuze metal, hardere death metal stukken. Verder is de song voorzien van, donkere diepe grunts die afgewisseld worden met cleane zangpartijen. “Song Of The Blackest Bird” gaat vervolgens wat steviger van start en wordt het tempo nog wat opgevoed. Het volgende “Only One Who Waits” is een agressieve death metal track, voorzien van uptempo riffs, brute zangpartijen en krachtig drumwerk waarbij de sferische keyboardpartijen het geheel afmaken. Ook “Every Hour Wounds” is een prima uptempo track, maar het album kent ook de nodige rustpunten, zoals het instrumentale “Decoherence” voorzien van emotionele keyboardpartijen en akoestisch gitaarwerk. “Lay The Ghost To Rest” doet me op sommige momenten wat aan Opeth denken. Het voorlaatste “Regain The Fire” is opnieuw een stevige song, voorzien van atmosferische melodieën en een catchy refrein. Het album wordt hierop afgesloten met het gevoelige titelnummer “One For Sorrow”.

Met ‘One For Sorrow’ heeft de band een degelijk album afgeleverd voorzien van aantal zeer sterke songs. Met de muzikale kwaliteiten van de bandleden zit het dan ook wel goed. Fans van melodieuze, sferische death metal waarbij gedacht moet worden aan een mix van Dark Tranquillity en Amorphis kunnen het album dan ook bijna blindelings aanschaffen.

01. Inertia
02. Through The Shadows
03. Song Of The Blackest Bird