Indestructible Noise Command Heaven Sent … Hellbound

Rising Records

Indestructible Noise Command

Na het uitbrengen van twee albums, te weten ‘Razorback‘ (1987) en “The Visitor’ (1988) viel het Amerikaanse Indestructible Noise Command in 1990 uit elkaar. Na twintig jaar is de band echter opnieuw bij elkaar en werd in 2010 de EP ‘Bleed The Line’ uitgebracht. Hiermee wist de band zich in de kijker te spelen bij het Engelse Rising Records en inmiddels heeft de band een nieuw album opgenomen dat afgelopen juni is verschenen. De line-up is na twintig jaar nagenoeg gelijk gebleven, waarbij alleen drummer Gary Duguay plaats heeft moeten maken voor de Nederlandse drummer Dennis Leeflang (Within Temptation, Sun Caged, Epica, The Saturnine). Dennis vertrok enkele jaren geleden naar New York om zijn studio op te zetten en zo heeft hij de afgelopen jaren samengewerkt met artiesten als Bumblefoot (Guns N' Roses) en Lita Ford. Het nieuwe, derde volwaardige album van de band heeft de titel ‘Heaven Sent... Hellbound’ meegekregen en werd geproduceerd door Fredrik Nordström (At The Gates, In Flames, Opeth) die het album van een vol, helder en zuiver geluid heeft voorzien.

Het eerste wat opvalt als ik het album beluister zijn de zangpartijen van Dennis Gergely die als twee druppels water op die van Phil Anselmo (Pantera, Down) lijken ten tijde van Pantera’s ‘Cowboys From Hell’ en ‘Vulgar Display Of Power’. Niet dat dit heel erg stoort, want Dennis Gergely is een goede zanger. Luister maar eens naar het smaakvolle “Fist Of Fascista”. Het volgende “God Loves Violence is vervolgens een vette, zeer snelle track voorzien van strak gitaar en drumwerk. “Swallowed” begint met een rustig bassloopje, waarna al snel de gitaren invallen. De song gaat vervolgens verder met een slepend tempo. Echter na een rustige passage in het midden van de song gaat het nummer over in een spetterend geheel voorzien van uptempo riffs, hakkend gitaarwerk en uitstekend solowerk van beide gitaristen. Wat verder opvalt aan de songs is dat ze nogal aan de lange kant zijn, voorzien van zeer strak drumwerk van Dennis, hakkend gitaarwerk waarbij het krakende geluid uit de jaren tachtig plaats heeft gemaakt voor een krachtig, vet en vooral groovend geheel. Tijdens “Full Metal Jacket” word het gaspedaal nog eens flink ingetrapt, om vervolgens met “Rain” wat melodieuzer over te komen. Ook tijdens de rest van de songs weet de band te overtuigen, al is het album met net geen zestig minuten voor thrash begrippen wel wat aan de lange kant.

Met ‘Heaven Sent … Hellbound’ heeft de band een sterk album afgeleverd, voorzien van een moderne sound en de nodige groove. Fans van old school thrash, maar ook fans van het oudere werk van Pantera, Machine Head en Lamb Of God moeten deze release zeker eens een kans geven want wat de band hier laat horen klinkt zeker niet slecht. Wat betreft het artwork, de hoes werd getekend door Sam Shearon (Iron Maiden, Rob Zombie, Fear Factory) dus ook dat zit wel goed.

01. Jackboot Thugbots

02. Fist Of Fascista

03. God Loves Violence