In Flames Sounds Of A Playground Fading

In Flames

Toen Jesper aankondigde de band te verlaten en er in interviews vaak werd aangehaald dat de band echt niet voor eeuwig door zou gaan, hield een deel van de metalwereld haar adem in. Zou er nog wel een album van de band komen? Een band, die samen met een aantal andere bands de stad Gothenburg op de kaart zette. In Flames ontkracht alle geruchten door met nieuwkomer Niclas Engelin de studio in te duiken. Dit heeft geresulteerd in het werk met de poëtische titel ‘Sounds Of A Playground Fading’. Een album waar iedereen sowieso ( en meer nog dan voorheen) een mening over zal hebben.

Een deel van de fans haakte af ten tijde van ‘Reroute To Remain’ en hoewel dit album zeker verantwoordelijk is voor een groot afhaakpercentage onder de oude fans kreeg de band er ook heel veel nieuwe fans bij. De nieuwe lichting fans zal meer met dit album aan kunnen vangen dan de oude garde. Hoewel er voor de oude garde wel een aantal nostalgische stukjes te vinden zijn op dit album. Denk hierbij vooral aan de cleane intro’s en stevige thrashy riffs in een aantal songs. Dit is echter een onderdeel van het album. Voor het overgrote deel verwacht ik dat de oude fans dit album niet zullen waarderen. De band is al lang niet meer in dat hokje Gothenburg metal te plaatsen.

Voorganger ‘A Sense Of Purpose’ had over het geheel genomen een duidelijke lijn en daar is op dit album geen sprake van. Het is een album van extremen en moeilijk te plaatsen in een categorie. De samples, die in  het latere tijdperk (‘Reroute/Soundtrack’) werden geïntroduceerd hebben de weg naar dit album weer gevonden. Ook de pakkende meezingrefreinen (een vaste waarde op ieder later In Flames album) zijn goed vertegenwoordigd. Een goed voorbeeld is de single “Deliver Us”, een typische In Flames song waar het grote publiek als een blok voor zal vallen. Maar er is meer. Bijna iedere song heeft een meer traditionele structuur inclusief flitsende jaren ’80 gitaarsolo. Op dit gebied heeft Björn enorm veel progressie gemaakt. De andere persoon die zich hoorbaar heeft ontwikkeld is zanger Anders Fridén. De benaming ‘zanger’ is steeds meer van toepassing op deze man. Anders zingt hier namelijk anders dan we van hem gewend zijn. Hij zingt daadwerkelijk. En dat doet hij nog goed ook! Oké, het is misschien even wennen, maar het past bij de song indien het gedaan wordt. Het ambient/spoken word “Jester’s Door” zet me echter wel tot nadenken. I went from wreckage to world class, thanks for everything, I couldn’t ask for more, I say I love you all as I vanish through the Jester’s door. Waarvan wordt hier afscheid genomen? de band? Een bandlid? Een muzikale koers? Een antwoord waar waarschijnlijk alleen Anders het fijne vanaf weet. Hoe je het ook wendt of keert, het zorgt voor vraagtekens. De twee afsluitende songs “A new Dawn” (met zwaar melancholisch aangezette strijkers) en de powerballad “Liberation” laten de luisteraar alleen maar verwarder achter. Laatstgenoemde song wijkt volledig af van ‘metal’ als stijl. Het had een Scorpions ballad kunnen zijn! De cleane vocalen van Anders en bijpassende flitsende gitaarsolo dragen hieraan bij en onderstrepen nog eens dat In Flames een band is die op elk nieuw album haar muzikale grenzen opzoekt.

De band heeft erg haar best gedaan om het de fans niet te makkelijk te maken. Het is een album waarvan maar weinig mensen zullen zeggen dat ze alles goed vinden. Aan de andere kant is het zo dat er voor ieder wel wat op te vinden is. Is dit een groeiplaat en kunnen we dit album over een tijdje pas op waarde schatten of blijft deze plaat als geheel genomen ongrijpbaar? Net als de band zelf.

01.            Sounds Of A Playground Fading

02.            Deliver Us

03.            All For Me