Iced Earth Dystopia

Iced Earth

Na drie jaar brengt Iced Earth eindelijk weer eens nieuw materiaal uit en net als het voorgaande album (The Crucible Of Man, 2008) van het Amerikaanse powermetal gezelschap is ook dit album er een waar de fans reikhalzend naar uit hebben gekeken. Zo was ‘The Crucible Of Man’ de afsluiting van de ‘Something Wicked’ saga en werd de terugkeer van zanger Matt Barlow gevierd, die in 2001 zijn microfoon inruilde voor een politie-uniform. Inmiddels heeft Matt de band alweer verlaten, en werden er afgelopen zomer een aantal afscheidshows gespeeld op grote festivals als Graspop en Wacken Open Air. De band heeft na het vertrek van Matt echter niet stil gezeten en zo is het zanger Stu Block (Into Eternity) die de plek van Matt Balow heeft ingenomen.

Het nieuwe album heeft de titel ‘Dystopia’ meegekregen en is inmiddels het tiende studio album van de band. Dit keer is het geen conceptalbum, waar de band een patent op lijkt te hebben al staan er nog wel twee nummers op het album (Dystopia en Tragedy And Triumph) die teruggrijpen naar de ‘Something Wicked’ verhaallijn. Echter er is wel een rode draad die door het album heenloopt. Zo heeft bandleider Jon Schaffer inspiratie weten te halen uit dystopische toekomstbeelden waarbij gedacht moet worden aan films en boeken als ‘Dark City’, ‘V For Vendetta’, ‘Soylent Green’ en ‘Blade Runner’.

Het album gaat na een kort instrumentaal intro van start met het uptempo “Dystopia”, wat meteen opvalt zijn de overtuigende zangpartijen van de getalenteerde Stu Block die in de lagere regionen klinkt als Matt Barlow en in de hogere regionen het geluid van Tom Owens prima weet te benaderen. Verder is de song voorzien van krachtige riffs van de heer Schaffer, en meerstemmige zangpartijen. Het volgende “Anthem” is een krachtige midtempo track waarop de band als vanouds klinkt. Tijdens het snelle “Boiling Point” wordt het gaspedaal nog eens flink ingetrapt waarmee Iced Earth nog eens hun kracht bewijst door middel van stuwende drum- en gitaar partijen en opzwepende ritmes. Muzikaal bewijst dit album dan ook eens te meer de kracht van Iced Earth, en vooral die van bandleider Jon Schaffer. De songs zitten dan ook vol passie en power, waarbij ook aan de band ook de aandacht schenkt aan de nodige rustpunten zoals het emotionele “Anguish Of Youth”.
Het volgende “V”, is gebaseerd op de film ‘V For Vendetta’ en is een typisch Iced Earth nummer. Ook “Dark City”, een van de betere nummers van dit album zal oudere fans van de band zeker kunnen bekoren. Tijdens het pompende “Equilibrium” lijkt het wel even of Tim Owens op het oude nest is teruggekeerd, de hoge uithalen zorgen dan ook voor een prima contrast met de lagere stukken waarbij zanger Stu zich prima kan uitleven. Stu beschikt dan ook over een groot muzikaal bereik. Luister echter ook eens naar het zeer degelijke solowerk van gitarist Troy Seele tijdens deze song. “Days Of Rage” is vervolgens een krachtige uptempo song, waarop het contrast met de ballad “End Of Innocence” wel erg groot is. Het album wordt vervolgens afgesloten met het majestueuze “Tragedy And Triumph”, voorzien van uptempo riff, diversen breaks en tempowisselingen waarbij ik qua sound wel een beetje aan Iron Maiden moet denken.

Al met al kunnen we concluderen dat Jon Schaffer samen met de rest van de band er opnieuw in geslaagd is een hoogstaand album af te leveren. Met ‘Dystopia’ keert Iced Earth dan ook terug naar het geluid van weleer, voorzien van de welbekende heroïek, staccato riffs, agressie en muzikale én vocale hoogstandjes. Fans van het oudere werk van de band kunnen dit album dan ook blindelings aanschaffen en zullen daarmee niet snel teleurgesteld worden. Ik ben in ieder geval op 1 november aanwezig in de Melkweg te Amsterdam om de band met nieuwkomer Stu aan het werk te zien. Verder zal de band een dag later te zien zijn in de Pul te Uden en op donderdag 3 november in Trix te Antwerpen.

01. Dystopia
02. Anthem
03. Boiling Point