ICS Vortex Storm Seeker

ICS Vortex

Op 22 augustus is het soloalbum, getiteld ‘Storm Seeker‘ van het Noorse heerschap Simen Hestnæs, ook wel bekend als ICS Vortex verschenen via Century Media Records. ICS Vortex kennen we natuurlijk als bassist van Dimmu Borgir, waarbij hij ook de cleane vocalen voor zijn rekening nam en als bassist van Borknagar of als zanger van Arcturus. Op deze release neemt ICS Vortex zelf alle gitaren, baspartijen, keyboards en zang voor zijn rekening, waarbij de drums zijn ingespeeld door Asgeir Mickelson (oa. Borknagar, Vintersorg, Ihsahn), verder zijn er op het album ook enkele gastbijdragen te horen van Terje Andersen (Susperia).

Het is even wennen aan het hoge, karakteristieke stemgeluid van Simen als ik het album opzet, de vrijwel cleane vocalen passen echter goed bij de mix van heavy metal, jaren zeventig progrock, stonerrock en stevige rock ’n roll. Met de muziek van Borknagar en Dimmu Borgir heeft deze schijf duidelijk niets meer mee te maken. Nee, ‘Storm Seeker’ is allerminst een black metal album en dat is maar goed ook want deze mix bevalt mij wel. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de uptempo openingstrack “The Blackmobile”, of de ode aan thuisland Noorwegen in de vorm van “Skoal”. Het titelnummer “Storm Seeker” is een progressieve rock song, waarbij de tempowisselingen, fraaie riffs en de goed in het gehoor liggende melodieën elkaar veelvuldig afwisselen. Verder vinden we op het album dan nog het in het Noors gezongen “Flaskeskipper”, waarna het album wordt afgesloten door het instrumentale, maar overbodige “The Sub Mariner”.

Met ‘Storm Seeker’ heeft ICS Vortex een melodieus en gedreven album weten af te leveren waarbij hij mij in ieder geval heeft weten te verassen. Fans van Simen’s voorgaande werk zoals Dimmu Borgir en misschien in wat mindere mate van Borknager zal deze schijf waarschijnlijk niet aanspreken want daarvoor mist dit album enkele elementen. Echter heavy metal fans met een brede muzieksmaak zullen ‘Storm Seeker’ zeker weten te waarderen al blijft het stemgeluid van Simen wel even wennen.

01. The Blackmobile
02. Odin’s Tree
03. Skoal!