Glyder Backroads To Byzantium

Steamhammer / SPV

Glyder

Het uit Ierland afkomstige Glyder werd in 2004 opgericht, en ‘Backroads to Byzantium’ is alweer het vierde album van de band dat op 10 oktober verschenen is via Steamhammer / SPV. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Yesterday, Today & Tomorrow’. Na de release van dit album besloten zanger/bassist Tony Cullen en drummer Davy Ryan de band te verlaten waarop de band eind 2010 bijna besloot om er helemaal mee te stoppen. Mede op aandringen van de fans besloot het gitaristen duo Bat Kinane en Pete Fisher om toch verder te gaan met de band. Zo werd met de nieuwe leden Jackie Robinson (vocals), Graham McClatchie (bass) en Des McEvoy (drums) al snel het album ‘Backroads To Byzantium’ opgenomen dat opnieuw vol staat met een tiental stevige rock songs met een hoog Thin Lizzy gehalte. Verwacht echter geen wereld schokkende veranderingen met deze vernieuwde line-up, de band gaat gewoon verder waar men eind 2010 is geëindigd.

Zo gaat het album van start met het stevige “Chronicled Deceit”, voorzien pakkende riffs, krachtig drumwerk en de fijne zangpartijen van Jackie Robinson liggen goed in het gehoor. Ook de volgende songs zijn prim, voorzien van de nodige klassieke (hard) rock invloeden met een bluesy inslag, luister maar eens naar het zeer sterke en catchy “Even If I Don't Know Where I'm Gonna Go”. Wat verder opvalt is het fantastische samenspel van het gitaristen duo Kinane en Fisher. Wat betreft de vernieuwde ritmesectie, deze is prima in orde en laat geen steken vallen. Ook “Don't Make Their Mistakes” is een song die goed in het gehoor ligt, die dan weer opgevolgd wordt door de rustige semiballad “Down And Out”. Tijdens het voorlaatste “End Of The Line” bewijst de band met sterke riffs en harmonieus gitaarspel nog eenmaal wat ze in huis heeft, waarna het album wordt afgesloten met het akoestische “Motions Of Time” dat mij wel wat aan Extreme’s “More Than Words" doet denken.

Wat Glyder ons op ‘Backroads To Byzantium’ aflevert zijn tien prima hardrock songs, voorzien van uitstekend gitaarwerk en melodieuze zangpartijen. Verder is de productie prima te noemen en luistert de muziek lekker weg, voor in de auto of gewoon als rustige achtergrond muziek is dit dan ook een leuk album. Fans van klassieke rock zoals Thin Lizzy, Y&T, of Kiss moeten dit album zeker eens een kans geven.

01. Chronicled Deceit
02. Long Gone
03. Fade To Dust