Girlschool Hit And Run – Revisited

UDR Records

Girlschool

Onlangs is het album ‘Hit And Run – Revisited’ van de Britse hardrockband Girslschool verschenen via UDR Records. De Britse hardrockband Girslschool werd in 1977 opgericht door gitariste Kim McAuliffe en zangeres/bassiste Enid Williams onder de noemer Painted Lady, in 1978 werd de naam echter omgedoopt in Girlschool. Muzikaal gezien behoort de band tot NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) en kunnen ze gezien worden als de eerste vrouwelijke metalband. Nog voordat de band een album uit had toerde ze al in het voorprogramma van Motörhead door Europa. Het debuutalbum ‘Demolition’ verscheen in 1980, waarmee de band Britse top 30 wist te bereiken. In 1981 verscheen het tweede album, getiteld ‘Hit And Run’ dat zelfs de vijfde plaats in de albumlijst wist te bereiken. Inmiddels heeft de band zo’n elf officiële studio albums afgeleverd waarvan en het uit 2008 stammende ‘Legacy’, waarop de band werd bijgestaan door ondermeer Lemmy, Ronnie James Dio, Phil Campbell, Tony Iommi en Eddie Ojeda, het laatste wapenfeit van de band is.

Ondanks de verschillende line-up wisselingen door de jaren heen bestaat de band momenteel nog steeds uit de drie originele leden Kim McAuliffe, Enid Williams en Denise Dufort. Het andere originele bandlid, gitariste Kelly Johnson verloor in 2007 haar leven in de strijd met kanker. Kelly wordt sinds 2000 vervangen door Jackie Chambers. Ter gelegenheid van het dertig jarig jubileum van het ‘Hit And Run’ album heeft de band het album opnieuw opgenomen in de huidige bezetting. Het ‘Hit And Run’ album kan gezien worden als het meest succesvolle in de carrière van Girlschool. Het originele album werd in de Jackson's Studios, Engeland in december 1980 en januari 1981 opgenomen en via Bronze Records uitgebracht.

Wat betreft deze nieuwe versie van het album, daar kunnen we vrij kort over zijn. Het album bestaat vooral uit simpele, rechttoe rechtaan rock, voorzien van degelijk solowerk van beide gitaristes. Het geheel wordt aangevuld met de goed in het gehoor liggende zangpartijen van de dames, waarbij de teksten echter enigszins gedateerd overkomen. Verder bevat het album nog de ZZ Top cover “Tush” die mij wel bevalt. Verder wordt het album aangevuld met het eveneens opnieuw opgenomen “Demolition Boys”. Daarnaast vinden we dan nog een alternatieve versie van het nummer “Hit And Run” op het album terug, waarbij de Duitse zangers Doro een gastrol vervult. Wat betreft de kwaliteit van de nieuw opgenomen song, ik weet niet hoe de oude opnames klonken, maar deze nummers klinken behoorlijk rauw en vet, vooral het gitaar- en drumwerk is prima. Qua productie had er volgens mij echter nog meer in gezeten, hier heeft de band wel wat puntjes laten liggen. Ook had er best wat meer bonus materiaal aan het album toegevoegd kunnen worden want volgens mij is er genoeg voorhanden.

Met ‘Hit And Run – Revisited’ heeft de band een van hun klassiekers nieuw leven ingeblazen waarbij zo te horen het spelplezier vanaf druipt. Het lijkt er dan ook op dat de band nog een aantal jaren door kan, want vooral live staat de band nog altijd als een huis. Binnenkort zal de band dan ook weer live te zien zijn in ons land tijdens het Heavy Metal Maniacs festival in Hoorn.

01. C'mon Let's Go
02. The Hunter
03. I'm Your Victim