Gingerpig The Ways Of The Gingerpig

Suburban Records

Gingerpig

Het debuutalbum van Gingerpig, ‘The Ways Of The Gingerpig’ komt op 29 april uit via Suburban Records. Gingerpig werd eind 2008 opgericht door gitarist Boudewijn Bonebakker (Gorefest). De band wordt verder aangevuld met toetsenist Jarno van Es (Mojo Trojka). drummer Maarten Poirters en bassist Sytse Roelevink (Solan). In tegenstelling tot de zware death metal die Boudewijn met zijn vorige band Gorefest maakte ligt het geluid van de band in het jaren zeventig rock straatje, waarbij de Hammondorgel centraal staat. Verder weet de band diversen invloeden uit de funk, soul en blues in hun songs te verwerken.

“Indefinite Muddle Of Conspiracies” gaat van start met een jaren zeventig getint Hammond intro, ondersteund door degelijke drumpartijen. Na zo’n twee minuten valt de rest van de band bij en gaat de song verder in een meeslepende jaren zeventig rock song. Tijdens het emotionele “Pipedream” weet de band op een zeer degelijke manier blues, soul en rock op een zeer goede manier te mixen. “March Of The Gingerpig” is vervolgens een instrumentale song waarbij het Hammond orgel overduidelijk het overwicht heeft. Het ruim negen minuten tellende “Dimlighted Heart” leunt behoorlijk tegen het stoner genre aan, maar bevat tevens psychedelische passages, waarbij tegen het einde van de song wat de symfonische rock kant opgaat. “Digging With Bare Hands” is opnieuw een behoorlijk bluesy nummer. Het hierop volgende “Undefined Call” is dan weer een stevige track voorzien van spetterend gitaarwerk waarbij een naam als Deep Purple meteen komt bovendrijven. “Joe Cool (The Fool)” is een gevoelige song, voorzien van de nodige soul en funk invloeden. Het afsluitende “Blind To Reason” gaat rustig van start met cleane meerstemmige vocalen. Na een minuut of twee gaat de song over in een stevige rocker voorzien van spetterend gitaarwerk en de nodige Hammond klanken.

Wat mij betreft heeft de band met ‘The Ways Of The Gingerpig’ een prima, en zeer afwisselend album afgeleverd waarop voor ieder wat wils staat. Zo zal de jaren zeventig rock fan behoorlijk aan zijn trekken komen, maar ook fans van de wat steverige blues zal kunnen smullen van dit album. Het album werd overigens live ingespeeld, op de zangpartijen na dan en op band opgenomen zonder behulp van digitale hulpmiddelen zoals protools. De band weet op dit album dan ook opeen sublieme manier rock, soul en blues te combineren waarbij een nadrukkelijke rol voor het Hammond orgel is weggelegd en waarbij de band tevens enkele stoner en symfonische rock elementen weet toe te voegen.

01. Indefinite Muddle Of Conspiracies
02. Pipedream
03. March Of The Gingerpig