Funeral For A Friend Welcome home Armageddon

Roadrunner Records

Funeral For A Friend

Het inmiddels vijfde album van de Welshe band Funeral For A Friend zal op 14 maart via Roadrunner Records verschijnen. Het album is de opvolger van het uit 2008 stammende ‘Memory and Humanity’. De band werd in 2001 opgericht en het debuut ‘Casually Dressed & Deep in Conversation’ van de band stamt uit 2003 waarmee de band een grote schare fans voor zich wist te winnen. In de loop der jaren is Funeral For A Friend dan ook uitgegroeid tot één van de grootste namen in de Britse posthardcore- en screamo scene.

Via de in 2010 verschenen EP konden de fans al genieten van twee nummers in de vorm van "Sixteen" en "Damned If You Do, Dead If You Don't”. Dit album gaat echter van start met het korte intro “This Side Of Brightness” waarna de band uit de startblokken schiet met het felle “Old Hymns”. De song is voorzien van degelijk gitaarwerk en melodieuze, meezingbare refreinen. Het volgende “Front Row Seats To The End Of The World” is een zware song, voorzien van zeer heavy gitaarwerk en brute zangpartijen, iets dat mij wel bevalt. “Aftertaste” is een snelle song, voorzien van prima riffs en degelijke drumpartijen. Wat verder opvalt aan de songs op het album is dat deze alle rond de drie minuten klokken. Echter “Spinning Over the Land” wijkt met zijn vijf minuten hiervan af maar dat betekent niet dat dit een mindere song is. Verder valt bij het beluisteren van dit album de combinatie van het gitaarspel van beide gitaristen op, dat goed afgestemd is met de zangpartijen van Matthew Davies-Kreye. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “Owls (Are Watching)” dat van start gaat met rustige zangpartijen waarna de rest van de band inspringt. Het resultaat is een uitgebalanceerde, melodieuze song voorzien van heavy gitaarwerk en melodieus zangwerk. Het rustige “Medicated” is vervolgens even wat anders. Het voorlaatste “Broken Foundation” is een vrij stevige song, voorzien van zeer krachtige, felle riffs en uitstekend drumwerk waarmee de band hun oude fans op de wenken bediend. Na deze woede uitbarsting wordt het album vervolgens afgesloten met het melodieuze en groovende titelnummer “Welcome Home Armageddon”, waarbij opnieuw een hoofdrol is weggelegd voor zanger Matthew Davies-Kreye.

Met ‘Welcome Home Armageddon’ heeft Funeral For A Friend een zeer degelijk album afleverd waarbij de band opnieuw zijn klasse bewijst. Het poppy randje van de twee voorgaande album heeft de band ingeruild voor wat meer rauwe partijen zoals op de eerste albums van de band te horen was. De songs bevatten dan ook stuk voor stuk prima gitaarwerk, catchy refreinen en prima zangpartijen. Fans van het eerdere werk van de band kunnen dit album dan ook met gemak aanschaffen.

01. This Side Of Brightness
02. Old Hymns
03. Front Row Seats To The End Of The World