Fullforce One

Steamhammer / SPV

Fullforce

Het Zweedse Fullforce werd in 2009 opgericht door zanger Mike Andersson (Cloudscape), gitarist Stefan Elmgren (ex Hammerfall), drummer Anders Johansson (Hammerfall, ex Yngwie J. Malmsteen), gitarist CJ Grimmark (ex Narnia) en bassist Tommy Larsson (ex Heed). Niet de minsten om het zo maar te stellen, na het schrijven van geschikt materiaal was het voor de band dan ook niet zo moeilijk een deal te sluiten met het Duitse Steamhammer / SPV records. Het debuut van de band heeft de titel ‘One’ meegekregen en zal op 20 juni uitkomen.

Wat we op dit album voorgeschoteld krijgen zijn elf melodieuze, heavy metal nummers. De songs zijn voorzien van prima zangpartijen van Mike Andersson en krachtig gitaarwerk.
Luister maar eens naar het uptempo “Mythomaniac” waarmee het album wordt geopend.
Verder is de song voorzien van een goed in het gehoor liggend refrein, spetterend gitaarwerk en de nodige dosis keyboardpartijen. Ook nummers als “Heart And Soul” en “Open Your Eyes” en bevatten dezelfde ingrediënten, waarbij het stevige uptempo gitaarwerk opvalt. Tijdens de wat langzamere nummers zoals het gevoelige “Rain”, of het enigszins epische “Father Spirit” gaat het echter wat rustiger aan toe. Niet dat de songs echt slecht zijn, maar ik luister toch liever naar een nummer als “Walls Of Secrets” waarbij beide gitaristen voor spetterend gitaarspel zorgen. Het voorlaatste “Bleed” is voorzien van enige progressieve invloeden, waarna het album afsluit met “Into The Cradle”, waarbij ik wat aan de hardrockers van Europe moet denken.

Met ‘One’ weet Fullforce een prima album af te leveren. De songs liggen stuk voor stuk goed in het gehoor en zijn voorzien van de juiste dosis melodie. Verder is het album gevarieerd, waarbij tevens de opmerking gemaakt kan worden dat de band nog zoekt naar een eigen geluid. Dit zal echter niet al te makkelijk zijn want het genre waarin de band opereert is behoorlijk groot. Fullforce zal zich op een eventueel volgend album en vooral live dan ook moeten onderscheiden van de massa, want anders zal de band nooit een groot publiek bereiken.

01. Mythomaniac
02. None Of Your Concern
03. Heart And Soul