Fuck the Facts Die Miserable

Relapse Records

Fuck the Facts

Uit Canada komt het grindcore quintet Fuck the Facts. Als fan is het natuurlijk supergaaf als een van je favoriete bands een hoge productie heeft, maar als recensent vind ik het eigenlijk wel prettig om alleen full-lengths te bespreken. “Die Miserable” is de 8e volledige cd die Fuck the Facts uitbrengt. Hiernaast hebben ze ook talloze mini`s, EPs, splits en andere formaten op hun naam staan.

Om heel eerlijk te zijn is dat mij ook weer een beetje te veel van het goede, maar je kan er van op aan dat wat deze band uitbrengt, kwaliteit is. Dat was bij de vorige langspeler al zo en is bij deze ook zo. Wat een intense, brute, agressieve bonk energie is deze plaat zeg, goeie genade! Grindcore is misschien niet een uitputtend label om op deze band te hangen, maar dekt de lading wel aardig wat mij betreft. Metal archives geeft mij Metalcore, Melodic Death/Groove Metal, Noise/Grind. Daar kun je dus ook weinig mee. Feit is dat agressie en boosheid hier de boventoon voert. Daarom is de lengte van deze plaat met 35 minuten ook prima. Daarna ben je wel even uitgeblust. Of je zet hem nog een keer aan, want voor grindcore begrippen zijn het lange nummers (tot 7 minuten) met een herkenbaar smoelwerk.

Nee, ik wist dat deze vier heren en dame als zangeres een goed potje herrie neer konden zetten, maar gesteund door een goede productie verbazen ze mij dit keer nog meer. Echt een aanrader, ook voor de-niet-liefhebber-van-het-genre. Bijvoorbeeld als je uitgekeken bent op al die death metal bands zonder eigen smoelwerk. Prima plaat! (Koos van Marle)

85/100

01. Drift
02. Cold Hearted